2025. augusztus 9., szombat Névnap: Emőd
: Napos idő, 35.1°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 395,96 Ft USD: 340,23 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Augusztus 8-tól alkalmazzák az EU 2024/1083 rendeletét – új szabályok az újságírók megfigyelésére, a forrásvédelemre és a közmédia függetlenségére

Megosztás
Augusztus 8-tól alkalmazzák az EU 2024/1083 rendeletét – új szabályok az újságírók megfigyelésére, a forrásvédelemre és a közmédia függetlenségére

Augusztus 8-tól valamennyi uniós tagállamban – így Magyarországon is – teljeskörűen alkalmazandó az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2024/1083 rendelete, közismert nevén az Európai Médiaszabadságról szóló rendelet (European Media Freedom Act, EMFA). A jogszabály új garanciákat vezet be a közmédia függetlenségének biztosítására, az újságírók forrásainak védelmére és az állami hirdetések átlátható elosztására.

Hatálybalépés és alkalmazás
Az (EU) 2024/1083 rendeletet 2024. április 17-én tették közzé az EU Hivatalos Lapjában, és 2024. május 7-én lépett hatályba. A legtöbb előírás alkalmazása 2025. augusztus 8-án kezdődik. A rendelet célja a belső piaci médiaszolgáltatások közös keretének kialakítása, a 2010/13/EU irányelv módosításával.

Újságírói források védelme és megfigyelés
A rendelet 4. cikke kimondja, hogy a tagállami hatóságok nem kötelezhetik újságírókat és szerkesztőket forrásaik felfedésére, nem kutathatják át irodáikat, és nem telepíthetnek megfigyelőszoftvereket (például Pegasust) az eszközeikre.
Kivétel csak akkor tehető, ha:

  • súlyos bűncselekmény gyanúja áll fenn,

  • az intézkedést bíróság engedélyezi,

  • és az eseti, arányos, célhoz kötött.

A megfigyelésről az érintettet értesíteni kell, és jogában áll bírósági felülvizsgálatot kérni.

Közmédia függetlensége
A 5–7. cikkek szerint a közmédia vezetőit átlátható, pártatlan eljárásban kell kinevezni. Hivatali idejüknek elég hosszúnak kell lennie a függetlenség garantálásához, és csak indokolt esetben, bírói felülvizsgálattal válthatók le.

Állami reklámpénzek elosztása
A 23. cikk előírja, hogy az állami hirdetések elosztásáról nyílt, elfogulatlan eljárásban kell dönteni, nyilvános követelmények alapján. Évente közzé kell tenni, mely médiaszolgáltatók mennyi állami reklámbevételben részesültek.

Uniós felügyelet
A rendelet létrehozza a Médiaszolgáltatások Európai Testületét, amelyben a tagállami médiahatóságok képviselői működnek együtt. Feladata, hogy elősegítse a rendelet egységes alkalmazását, és véleményt adjon a médiapluralizmust érintő ügyekben.

Jogi következmények
Amennyiben egy tagállamban megsértik a rendeletet – például jogosulatlanul figyelnek meg újságírót –, az érintettek jogorvoslattal élhetnek nemzeti bíróságon és az uniós szerveknél. Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást is indíthat, amely pénzbírságot vonhat maga után.

További részletek

1.Online platformokra vonatkozó szabályok
• A nagy online platformoknak (pl. Facebook, X) lehetővé kell tenniük, hogy a médiaszolgáltatók nyilatkozzanak szerkesztői függetlenségükről, és ezt az információt a felhasználók számára jól láthatóan közzé kell tenni.
• Ha egy platform eltávolít vagy korlátoz tartalmat, 24 órás válaszadási lehetőséget kell adni, és biztosítani kell a bíróságon kívüli fellebbezést, valamint uniós médiahatósági vélemény kérését.
 
2. Átláthatósági követelmények a tulajdonosi struktúrára
• Minden médiaszolgáltatónak nyilvánosságra kell hoznia a tulajdonosi hátterét, valamint azt, hogy kap-e finanszírozást közigazgatási szervektől vagy állami tulajdonú szervezetektől.
 
3. „Szubnacionális” szint bevonása az állami hirdetési szabályokba
• Nemcsak a központi kormányzat, hanem az önkormányzatok, állami cégek, szabályozó hatóságok és minden államilag ellenőrzött szervezet hirdetési költéseire is vonatkoznak az átláthatósági előírások.
 
4. Politikai hirdetések szabályozásának összekapcsolása más uniós jogszabállyal
• Bár maga az EMFA nem főként erről szól, a politikai hirdetésekre vonatkozó új szabályok egy külön EU-rendeletben szerepelnek, amely 2025 októberében lép életbe, és amelyhez az EMFA kiegészítő keretet ad.
 
5. Bizottsági és testületi véleményadás a nemzeti intézkedésekről
• Ha egy tagállam intézkedése felveti a médiapluralizmus vagy szerkesztői függetlenség sérelmének gyanúját, az Európai Médiaszolgáltatási Testület hivatalos véleményt adhat, amely nyilvános és befolyásolhatja a további jogi lépéseket.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!