2025. augusztus 9., szombat Névnap: Emőd
: Napos idő, 35.4°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 395,96 Ft USD: 340,23 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Dupla terhelés az OTP és az Erste ügyfeleinél – az Országos Fizetési Szolgáltató hibás adatbázisa okozta a banki problémát

Megosztás
Dupla terhelés az OTP és az Erste ügyfeleinél – az Országos Fizetési Szolgáltató hibás adatbázisa okozta a banki problémát

Augusztus 6–7-én több magyar bank ügyfelei tapasztalták, hogy korábbi kártyás vásárlásaikat tévesen ismételten megterhelték. A hiba rövid idő alatt rendszerszintűvé vált, és több pénzintézetnél is jelentkezett, köztük az OTP Banknál és az Erste Banknál.

A hiba forrása

Mind az OTP Bank, mind az Erste Bank közleményben tudatta, hogy egy „külső szolgáltató” technikai hibája okozta a problémát. A Magyar Bankszövetség később megerősítette, hogy a hiba egyetlen, bankszektoron kívüli kártyaelfogadó rendszer meghibásodására vezethető vissza.

A rendelkezésre álló információk szerint az Országos Fizetési Szolgáltató (OFSZ) hibás adatbázist küldött a bankoknak, amelyet azok automatikusan beolvastak. A rendszer így bizonyos korábbi tranzakciókat kétszeresen terhelt, függetlenül attól, melyik bank ügyfele hajtotta végre azokat.

Banki reakciók és helyreállítás

A bankok a hiba észlelését követően azonnal megkezdték a vizsgálatot, és hangsúlyozták:

  • nem történt visszaélés,

  • az érintett összegek jóváírása automatikusan megtörtént,

  • a helyes egyenlegek már láthatók az ügyfelek számláin.

A Magyar Bankszövetség tájékoztatása szerint a duplikált tranzakciók aránya a teljes forgalomhoz képest nem volt jelentős, de az eset így is több tízezer ügyfelet érinthetett.

Az OFSZ szerepe a pénzügyi rendszerben

Az Országos Fizetési Szolgáltató egy, a Magyar Nemzeti Bank által engedélyezett pénzforgalmi intézmény. Kereskedői POS-terminálokat, netbanki szolgáltatásokat és kártyaelfogadói rendszereket üzemeltet, valamint tagja a hazai és nemzetközi elszámolási hálózatoknak, köztük a GIRO-nak és a SWIFT-nek. Mivel kulcsfontosságú adatkapcsolatot biztosít a bankok és a kártyatársaságok között, hibája több pénzintézet ügyfeleit is közvetlenül érintheti.

Lépések a jövőbeni hibák elkerülésére

A Magyar Bankszövetség közölte: folyamatos egyeztetést folytatnak az érintett szereplőkkel, köztük a Magyar Nemzeti Bankkal, annak érdekében, hogy a jövőben hasonló hibák ne fordulhassanak elő. Céljuk, hogy az ügyfelek minden körülmények között biztonságos, megbízható pénzügyi szolgáltatásokat vehessenek igénybe.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!