2025. december 18., csütörtök Névnap: Auguszta
: Gyenge köd, 5.2°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 389,99 Ft USD: 332,67 Ft
EXKLUZÍV
Országgyűlési választás 2026 Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Országgyűlési választás 2026 Szépségipar Elite LifeStyle GlobalInvest - gazdasági magazin Top-Secret Szigorúan Bizalmas Tabuk Nélkül Esti Rikkancs EU-tudósítás Brüsszelből Belföld Külföld Politika Kultúra Gazdaság Mozi Történelmi Talányok StreamZóna Tech-tudomány Podcast Egészség Közélet Civil Szervezetek Esti Budapest Művészet Szépség Utazás Sport FreeTime/Szabadidő Életmód Természetgyógyászat Horoszkóp Teszt
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Árnyék-flotta és szankciók célba véve – Brüsszel a háttérben mozgókat is bünteti

Megosztás
Árnyék-flotta és szankciók célba véve – Brüsszel a háttérben mozgókat is bünteti

Brüsszel–Moszkva – Új front nyílt az orosz kőolaj elleni fellépésben: az Európai Unió ezúttal nemcsak az olajat, hanem az azt szállító és mozgató hálózatokat is célba vette. A friss szankciós csomag középpontjában az úgynevezett „árnyék-flotta” áll – azok a tankerek, cégek és közvetítők, amelyek a tilalmak megkerülésével segítik az orosz olaj világpiacra jutását.

 

Az elmúlt években egyre nagyobb szerepet kaptak azok az idős, gyakran átláthatatlan tulajdonosi hátterű hajók, amelyek zászlót váltva, kikapcsolt nyomkövetéssel, közvetítőkön keresztül szállítják az orosz kőolajat. Ezek a hajók papíron sokszor nem is kötődnek Oroszországhoz, a gyakorlatban azonban kulcsszerepet játszanak a szankciók kijátszásában.

Már nem csak az olaj számít


Brüsszel üzenete egyértelmű: aki segít, az felel. Az új intézkedések személyeket, hajózási társaságokat, biztosítókat és pénzügyi közvetítőket is érintenek. A cél az, hogy ne csak az import tilalma működjön, hanem ellehetetlenüljön az a háttér-infrastruktúra is, amely eddig életben tartotta az orosz olajexportot.


Elemzők szerint ez komoly fordulat, mivel a korábbi szankciók gyakran csak részleges hatást értek el. Az árnyék-flotta azonban eddig „láthatatlanul” működött – most viszont reflektorfénybe került.

Kockázatos utak, dráguló biztosítás

A szigorítás következményeként egyre több tanker maradhat biztosítás és kikötői kiszolgálás nélkül. Ez nemcsak gazdasági, hanem biztonsági kockázatot is jelent, hiszen a rossz műszaki állapotú hajók balesetveszélyesek, különösen forgalmas tengeri útvonalakon.

A biztosítók és szolgáltatók visszalépése miatt az orosz olaj szállítása egyre drágábbá és bizonytalanabbá válhat, ami végső soron Moszkva bevételeit is csökkenti.

Szűkülő mozgástér Moszkva számára

Bár Oroszország továbbra is talál vevőket Ázsiában, a szakértők szerint a szankciók hálószerű kiterjesztése egyre jobban beszűkíti a mozgásteret. A háttérben működő szereplők célba vétele azt jelzi: az EU hosszú távra rendezkedik be, és nem hagy kiskapukat.

 

Az árnyék-flotta elleni fellépés nem látványos döntés, nem jár azonnali olajcsap-elzárással. Hatása azonban alattomosabb – és éppen ezért veszélyesebb az orosz export számára.
Az üzenet világos: aki az árnyékban mozog, most fénybe kerül.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!