2025. július 22., kedd Névnap: Magdolna, Mária
: Napos idő, 28.3°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 399,28 Ft USD: 341,29 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Gazer (2024) - A leselkedő: Cannes-i fesztiválsiker, pszichológiai thriller 16 mm-en – a film, amit még nem láthattál, de nem is felejtenél el

Megosztás

Néha elég egy név, egy furcsa filmcím, és az ember elkezd kutatni. A Gazer ilyen. A mozi, amit alig láttak, mégis súlya van – mint egy elveszett üzenet egy palackban, amit valaki eldobott egy 16mm-es filmszalagra.

Egy anya, aki már nem tudja, mikor van. Egy világ, ami nem akar emlékezni. És egy film, amit nem lehet csak „nézni”. A Gazer nem jön el hozzánk a plakátokon. Nincsenek Statham-ütések, nincsenek franchise-ok. De talán pont ezért lenne ideje ránéznünk.

Az eltűnő idő filmje
A Gazer középpontjában egy nő áll: Frankie Rhodes (Ariella Mastroianni), aki egy ismeretlen mentális állapotban él – időérzékelése fokozatosan torzul. Nem tudja, mi volt tegnap, nem biztos abban, mi lesz holnap, és közben egyre távolabb kerül saját fiától. A világ nem ad neki kapaszkodót. Talán nem is akar.

A film nem kér bocsánatot: nem magyaráz, nem igazít el. Aki figyel, az ért, de még inkább: érez. Ryan J. Sloan rendező nem a válaszokat tartja fontosnak, hanem a csendeket a kérdések körül.

Fesztiválsiker és semmi több?
A Gazer 2024-ben mutatkozott be Cannes Directors’ Fortnight szekciójában. Azóta végigjárta a Sitges, Hamptons, QCinema, Montclair és Brooklyn Horror fesztiválokat – és bár az amerikai forgalmazása elindult (Metrograph), a legtöbb európai ország, így Magyarország sem ismeri még.

Pedig a film mindössze 80000 dollárból készült, 16mm-es filmre forgatva, analóg módszerekkel. Ez nem stílusgyakorlat – ez maga a világ, amit ábrázolni akar: töredezett, szemcsés, néha karcos, mégis valódi.

Nem thriller, nem noir, mégis működik
A Gazer műfajilag nehezen behatárolható. A pszichológiai thriller címke csak részben fedi, noir-elemei vannak, de nincs klasszikus bűnügy. Inkább egy lassan hömpölygő vízió, ahol a valóság és az emlékezés párhuzamosan veszíti el az alakját.

Aki szereti a késői Tarkovszkijt, a Memento szerkezetét vagy a Take Shelter hangulatát, otthonosan fog mozogni ebben az időn kívüli történetben.

Miért lenne fontos, hogy lássuk?
Mert a film nem a megszokott ritmus szerint építkezik. Nincs cliffhanger, nincs nagy zene, nincs mondat, ami elmondja, miről szól. De minden jelenetében benne van az a feszültség, amit ma egyre többen érzünk: hogy az idő nem a barátunk. Hogy a figyelem szétesik. Hogy valami fontosat felejtünk el, de nem tudjuk, mit.

A Gazer egy emlékeztető. Egy csendes figyelmeztetés. Nem akarja elvenni a pénzed, csak az idődet – cserébe visszaad néhány gondolatot.

Helye lenne nálunk is
A magyar mozik még nem jelentették be a bemutatót, de a film nemzetközi terjesztője (Memento International) szerint Magyarország is szerepel a célországok között. Talán lesz egy vetítés valahol. Egy fesztiválon, egy filmklubban, egy artmoziban.

Remélhetőleg legalább ennyi megtörténik. Mert a Gazer nem egy tökéletes film – de az egyik legőszintébb ebben az évben.

Ha megjelenik valahol, nézd meg. Nem fog harsányan követelni semmit. Csak várni fog. Mint valami, amit rég elvesztettél – és talán újra megtalálsz.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!