2025. augusztus 1., péntek Névnap: Boglárka
: Napos idő, 25°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 399,81 Ft USD: 349,15 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


A Művész moziban újra mozivásznon Kubrick mesterművei – 2001: Űrodüsszeia, Mechanikus narancs, Barry Lyndon, Tágra zárt szemek

Megosztás
A Művész moziban újra mozivásznon Kubrick mesterművei – 2001: Űrodüsszeia, Mechanikus narancs, Barry Lyndon, Tágra zárt szemek

Van valami furcsán meghitt abban, amikor egy moziteremben a székbe süppedve újranézed azokat a filmeket, amik valamikor megváltoztatták, hogy hogyan gondolkodsz a világról. Stanley Kubrick filmjei pontosan ilyenek. Nemcsak mozik, hanem térképek – mentális tájképek, amelyeken végigsétálva mindig máshol lyukadsz ki.

Amikor megláttam, hogy a Művész mozi újravetíti a legnagyobb klasszikusokat, tudtam: választanom kell egy napot. Aztán még egyet. Aztán rájöttem, hogy ez nem csak nosztalgia – ez egy újraértelmezés lehetősége. Egy közösségi emlékezés arra, hogy mit jelentett a 20. század filmnyelve – és hogy mitől működik még mindig.

2001: Űrodüsszeia – egy vizuális szertartás

Kubrick talán legmerészebb filmje. Nemcsak a sci-fi zsánert írta újra, hanem azt is, hogy mit tekintünk narratívának. A filmben hosszú percekig nincs párbeszéd, mégis érezzük a feszültséget, az űr hallgatását. A látvány – különösen vásznon – máig letaglózó. Douglas Trumbull vizuális effektjei minden CGI-nél élőbbnek hatnak. A monolit rejtélye, HAL 9000 hideg logikája, a zárójelenet pszichedelikus transzállapota – ezeket nem elég látni, át kell élni.

Mechanikus narancs – brutalitás, szimmetriában

Nehéz film. Nem lehet úgy nézni, hogy közben ne feszengj. Kubrick itt újradefiniálta a társadalom és az erőszak viszonyát. Malcolm McDowell ördögi Alexként játszik velünk: hol megdöbbent, hol megnevettet, aztán újra visszaránt a valóságba. A klasszikus zene és az ultrabrutalitás montázsa olyan filmnyelvi ellentétpárokat állít elénk, amikre nincs egyszerű válasz – csak katartikus kérdések.

Barry Lyndon – festmény, ami él

Kevés film mer ennyire lassú lenni. De ez a lassúság nem vontatottság, hanem ünnepélyesség. A gyertyafényes jelenetek, a természetes fényekkel forgatott kompozíciók mind egyfajta film-esztétikai tisztelgést jelentenek. A történet egyáltalán nem hősies: egy férfi felemelkedése és bukása, cinizmus és sorsszerűség szövete. Vásznon látni ezt a filmet – mintha egy Gainsborough-portré mozdulna meg előtted.

Tágra zárt szemek – álom a valóságban

Kubrick utolsó filmje, és talán a leginkább alábecsült. Egy New York-i házaspár kapcsolatának lassú szétesése, miközben a háttérben egy szinte mitikus szexuális alvilág bontakozik ki. Tom Cruise és Nicole Kidman játéka finom, elfojtott, mégis robbanásig feszül. A zene – Ligeti és Jocelyn Pook – egyszerre sejtelmes és fenyegető. Ez a film nem ad válaszokat. Inkább felkavar.

Egy sorozat, ami több, mint nosztalgia

Ez nem csak egy filmválogatás. Ez egy párbeszéd az idővel, a nézővel, és magával Kubrickkal. A Művész Mozi nem csak vetít – lehetőséget teremt. Hogy újraéljünk, újraértelmezzünk, vagy épp most először találkozzunk ezekkel az alkotásokkal. Én már választottam napot. Te mikor jössz?

https://muveszmozi.hu/programok/stanley-kubrick-sorozat-muvesz-moziban

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!