2025. december 20., szombat Névnap: Teofil
: Gyenge köd, 6°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 387,24 Ft USD: 330,61 Ft
EXKLUZÍV
Országgyűlési választás 2026 Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Országgyűlési választás 2026 Szépségipar Elite LifeStyle GlobalInvest - gazdasági magazin Top-Secret Szigorúan Bizalmas Tabuk Nélkül Esti Rikkancs EU-tudósítás Brüsszelből Belföld Külföld Politika Kultúra Gazdaság Mozi Történelmi Talányok StreamZóna Tech-tudomány Podcast Egészség Közélet Civil Szervezetek Esti Budapest Művészet Szépség Utazás Sport FreeTime/Szabadidő Életmód Természetgyógyászat Horoszkóp Teszt
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Szigorodik az online számlázás Magyarországon.: a NAV “blokkoló hibákat” vezet be szeptember 15-től

Megosztás
Szigorodik az online számlázás Magyarországon.: a NAV “blokkoló hibákat” vezet be szeptember 15-től

Szeptember 15-től szigorodik az online számlázás Magyarországon: a NAV a korábbi figyelmeztetések helyett “blokkoló hibákat” vezet be, így a hibás számlák adatai nem jutnak el az adóhatósághoz, amíg a kibocsátó nem javítja a problémákat. A változás minden vállalkozást érint, és célja az adózási folyamat biztonságosabbá és átláthatóbbá tétele.

Szeptember 15-től komoly változás lép életbe az online számlázással kapcsolatban Magyarországon. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a korábbi figyelmeztető rendszer helyett új, szigorúbb szabályokat vezet be: bizonyos hibák már nemcsak jelzésként jelennek meg, hanem blokkoló hibaként minősülnek. Ennek következtében az érintett számlaadatok nem jutnak el az adóhatósághoz, amíg a hibát a számlakibocsátó nem javítja.

Mi változik a gyakorlatban?

Korábban, ha egy online számla adatában hiba szerepelt – például helytelen adószám, hiányzó termékkód vagy formátumhiba – a rendszer csupán figyelmeztetett a problémára, és a számla továbbítódott a NAV felé. Mostantól azonban egyes hibák akadályozzák a számla adatok továbbítását, azaz a NAV nem fogadja be a hibás számlát, amíg a kibocsátó nem javítja azt.

Ez a változás jelentősen megnöveli az adóhatóság ellenőrzési erejét, és célja, hogy csökkenjenek az adminisztrációs hibák, valamint a későbbi adóellenőrzések során felmerülő problémák.

Kiket érint a szigorítás?

Kis- és középvállalkozások: akik eddig ritkán ellenőrizték a számlaadatokat, most fokozott figyelemre kényszerülnek.

Nagyvállalatok: bár az informatikai rendszereik általában felkészültek, a fejlesztéseket frissíteni kell a “blokkoló hibák” kezelésére.

Számlázó szoftverek fejlesztői: frissíteniük kell a programjaikat, hogy az új szabályoknak megfeleljenek, és a hibák valós időben kezelhetők legyenek.

Mi minősül “blokkoló hibának”?

A NAV nem minden hibát sorol azonnal blokkoló kategóriába. A jellemző blokkoló hibák közé tartoznak:

Hibás vagy hiányzó adószám

Érvénytelen formátum a kötelező adatoknál

Hiányzó kötelező mezők, például termékazonosító vagy mennyiség

Duplikált számlaazonosító, ami már szerepel a rendszerben

A hibák részletes listáját a NAV folyamatosan frissíti hivatalos közleményeiben, így a számlázó cégeknek érdemes folyamatosan figyelniük a változásokat.

A változás hatása a vállalkozásokra

A szakértők szerint az új rendszer rövid távon extra terhet jelenthet a cégeknek, mivel a hibák kijavítása nélkül a számlák nem számítanak érvényesnek a NAV számára, és ez akár likviditási problémákhoz is vezethet.

Hosszú távon azonban a rendszer növeli az adózási biztonságot, csökkenti a hibákból adódó vitás eseteket, és javítja az átláthatóságot a magyar gazdaságban.

Mit tehetnek a vállalkozások?

Frissítsék a számlázó szoftvereket, hogy az új ellenőrzési szabályoknak megfeleljenek.

Oktassák a pénzügyi és könyvelési munkatársakat a hibák gyors felismerésére és javítására.

Automatizálják a számlaellenőrzést, hogy a hibák még a rendszerbe történő beküldés előtt javíthatók legyenek.

Kommunikáljanak az ügyfelekkel, ha a számlák javítása késedelmet okozhat, hogy elkerüljék a félreértéseket.

A NAV szeptember 15-től életbe lépő szigorításai az online számlázásban alapvetően biztonságosabbá és átláthatóbbá teszik az adózási folyamatot, ugyanakkor jelentős felkészülést igényelnek a vállalkozások részéről. Az új rendszer bevezetése az adóhatóság célja szerint csökkenti a hibák számát és a későbbi vitás esetek kockázatát, így hosszú távon minden fél számára előnyös lehet.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!