2025. augusztus 1., péntek Névnap: Boglárka
: Részben felhős, 17.3°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 399,81 Ft USD: 349,15 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Tízezreket lehet kilakoltatni – de több százmillió forint is járhat érte? A végrehajtói irodák brutális nyereségei és a rendszer, ami lehetővé teszi

Megosztás
Tízezreket lehet kilakoltatni – de több százmillió forint is járhat érte? A végrehajtói irodák brutális nyereségei és a rendszer, ami lehetővé teszi

Magyarországon jelenleg mindössze alig kétszáz végrehajtói iroda működik – és némelyikük évente több százmillió forintos bevételre tesz szert. Egyes kimutatások szerint az irodák többségénél a magánosított végrehajtás akár 30–60 millió forintnyi jövedelmet is termel évente, miközben a végrehajtott emberek gyakran önhibájukon kívül kerülnek reménytelen helyzetbe. Jogilag szabályos – mégis társadalmilag igazságtalan?

A jövedelem, amit kevesen értenek

A rendszerben működő végrehajtók jutalékalapon dolgoznak, és az elvégzett végrehajtási ügyek értékétől függően kapják meg részesedésüket. A szabályozás lehetőséget ad arra, hogy egy-egy nagy értékű ügyből több millió forintos díjazás keletkezzen, amit az iroda közvetlenül osztalékként kivehet.

És miközben orvosok, pedagógusok, szociális munkások jóval a nemzetgazdasági átlag alatt keresnek, a végrehajtók zöme magánvállalkozóként dolgozik egy állami rendszerben, ahol az állam nevében intézkedhetnek, mégis magánzsebbe folyik a haszon.

❝ Ez nem egyszerűen erkölcsi kérdés – ez rendszerszintű aránytalanság. ❞
– fogalmazta meg egyik, névtelenséget kérő szakjogász forrásunk.

A méltányosság hiánya

A legnagyobb probléma azonban nem a kereseti adatok abszolút számai – hanem az, hogy a rendszerben szinte alig jelenik meg a méltányosság. Ha valaki végrehajtási szakaszba kerül – legyen az betegség, állásvesztés vagy épp családi tragédia miatt –, az automatizált eljárás általában nem tesz különbséget.

Nincs valódi szociális szűrő, nincs közérdekű kontroll. Ami van: üzleti logika, és egy évek óta élesedő verseny a végrehajtási pozíciókért.

Nem új keletű probléma – de egyre szűkebb az ablak

Az elmúlt években több eset is felszínre került, amelyekben súlyos visszaélésekre derült fény. Egyes ügyekben a végrehajtó rokoni körön belül adta tovább az elárverezett ingatlant, máshol jogosulatlan előnyökért cserébe történt gyorsított eljárás.

Ezek nemcsak jogállami kérdéseket vetnek fel, hanem azt is: miért ennyire zárt és védett ez a rendszer, és hogyan lehetséges, hogy az állam nem lát ebben egy lehetséges közérdekű feladatot?

Miért ne lehetne állami feladat a végrehajtás?

Szakértők szerint a végrehajtás állami kézbe helyezése nemcsak a társadalmi bizalmat növelhetné, hanem egy méltányossági, szociálisan érzékeny rendszer kialakítására is alkalmas lenne. Egy központosított, állami végrehajtó szerv:

  • nem lenne érdekelve a minél magasabb behajtásokban,

  • nem termelne magánosítható profitot,

  • és elszámoltathatóbbá válna a társadalom felé.

A mostani helyzet azonban ennek épp az ellentéte: a végrehajtás állami kényszerből indul, de magánhaszonként végződik.

Kérdések, amelyekre választ kellene adni:

  • Valóban igazságos, hogy az állami kényszereszköz magánprofitot termel?

  • Miért nem létezik méltányossági szűrő a kiszolgáltatott helyzetbe került embereknek?

  • Mi indokolja, hogy a rendszerből évi milliárdok folynak ki magánkézbe?

A végrehajtás társadalmi megítélése az elmúlt évtizedben egyre negatívabbá vált, és ebben nem csak a rendszer működése, de a látható anyagi aránytalanság is kulcsszerepet játszik. Mert nemcsak az a kérdés, hogyan hajtunk be tartozásokat – hanem az is: kik, mennyiért, és kinek a javára?

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!