2025. augusztus 13., szerda Névnap: Ipoly
: Felhőtlen, 21.3°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 395,96 Ft USD: 340,93 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


A mozi fővárosa három hétre New York lesz – Mit üzen a 2025-ös New York-i Filmfesztivál (NYFF) lineup a filmvilágnak?

Megosztás
A mozi fővárosa három hétre New York lesz – Mit üzen a 2025-ös New York-i Filmfesztivál (NYFF) lineup a filmvilágnak?

A világ szeme szeptember végén New Yorkra szegeződik. A Lincoln Center vásznai előtt három héten át olyan történetek peregnek majd, amelyek nemcsak a filmművészetet, hanem a kortárs világpolitika és kultúra pulzusát is megmutatják. A 63. New York-i Filmfesztivál (NYFF) szeptember 26. és október 13. között újra bebizonyítja, hogy a mozi nem pusztán iparág, hanem gondolkodásmód, nyelv és társadalmi tükör.

Egy fesztivál, ami nem hasonlít másra

A New York-i Filmfesztivál 1963-as indulása óta egyedülálló a maga nemében. Nincs versenyprogram, nincsenek fesztiváldíjak, és nincs piac, ahol forgalmazók licitálnak új alkotásokra. Itt a filmek nem az eladhatóságuk vagy sztárparádéjuk miatt kerülnek be, hanem azért, mert a válogatóbizottság úgy érzi: ezek a művek fontosat mondanak a világról.

Ez a kurátori szemlélet adja a fesztivál presztízsét. Ha egy alkotás bekerül a Main Slate-be, az azt jelenti, hogy a világ egyik legigényesebb filmes közönsége és kritikusai előtt mutatkozhat be – és ez sokszor nagyobb elismerés, mint bármely díj.

2025 – Egy lineup, amely beszél a jelenről

Az idei program különösen erős, és jól mutatja, hogy a fesztivál kurátorai egyszerre figyelnek a nagynevű rendezőkre, a friss fesztiválkedvencekre és a formabontó hangokra.

Nyitófilm: After the Hunt (Luca Guadagnino)
Julia Roberts főszereplésével egy feszült dráma-thriller, amely generációkon átívelő titkokat és személyes árulásokat bont ki. Velencében már nagy visszhangot keltett, New Yorkban pedig Észak-Amerikai premierjét tartja.

Centerpiece: Father Mother Sister Brother (Jim Jarmusch)
Jarmusch a minimalizmus mestere, aki most egy család három nemzedékének történetén keresztül vizsgálja a szeretet, a veszteség és a megbocsátás témáit. A film egyszerre hétköznapi és emelkedett, lassú tempója pedig mély érzelmi hatást hagy.

Zárófilm: Is This Thing On? (Bradley Cooper)
Egy válás küszöbén álló párról szóló dramedy, Will Arnett és Laura Dern főszereplésével. Cooper harmadik rendezése, amelyben a humor és a melankólia finom egyensúlya dominál.

A Main Slate – a világ rendezői egy színpadon

A 2025-ös lineup különleges, mert egyszerre hozza el a mozi nagy mestereit és az új hangokat.

  • Jafar Panahi – It Was Just an Accident
    Az iráni rendező, aki munkáiban rendszeresen szembemegy a cenzúrával, most egy ironikus, mégis drámai történettel tér vissza. Panahi filmjei mindig személyesek, mégis univerzális üzenetet hordoznak: a szabadság és az igazság keresését.

  • Joachim Trier – Sentimental Value
    A norvég rendező finom érzelmi érzékenységéről ismert. Filmje egy család több generációjának kapcsolatait követi, miközben a múlt, a jelen és a jövő szálait fűzi össze. Trier munkái gyakran egyszerre intim és széles spektrumú portrék.

  • Radu Jude – Kontinental ’25
    A román újhullám egyik legprovokatívabb alakja, aki most is a társadalmi abszurd és a politikai kritika határán mozog. Filmjei sosem félnek kényelmetlen kérdéseket feltenni – és nézőitől sem vár kevesebbet.

  • Park Chan-wook – új thriller
    A dél-koreai rendező világszerte ismert a feszes szerkezetű, vizuálisan lenyűgöző és pszichológiailag mély filmjeiről. Új munkája minden bizonnyal feszegeti majd a thriller műfaji határait.

  • Kelly Reichardt – új dráma
    Az amerikai függetlenfilm egyik legfontosabb alakja, aki a hétköznapok apró drámáiban találja meg a nagy igazságokat. Minimalista stílusa idén is meghatározó lehet.

Tematikus erővonalak az idei programban

  1. Politikai bátorság – Panahi és Jude művei nyíltan vállalják a kritikai hangot, és a mozit politikai állásfoglalásként használják.

  2. Család és identitás – Jarmusch, Trier és Cooper filmjei az emberi kapcsolatok törékenységét és újraértelmezését vizsgálják.

  3. Műfaji határátlépések – Guadagnino és Park Chan-wook új alkotásai a thriller és a dráma határán mozognak, vizuálisan erőteljes formanyelvvel.

Rendezőportrék – a lineup arcai

Luca Guadagnino – Az olasz rendező képes a vizualitást és az érzelmi mélységet tökéletes egyensúlyba hozni (Call Me by Your Name, Suspiria). Műveiben a szépség és a feszültség kéz a kézben jár.

Jim Jarmusch – Az amerikai függetlenfilm legendája, aki lassú, meditatív stílusban bontja ki a történeteit (Paterson, Only Lovers Left Alive). A részletek embere, aki minden pillanatban új réteget talál.

Bradley Cooper – Színészből lett rendező (A Star Is Born, Maestro), aki érzékenyen közelít a személyes kapcsolatokhoz, miközben nagyívű történetmesélést vállal.

Jafar Panahi – A cenzúra ellenére is dolgozó iráni rendező, akinek minden filmje a szabadságért folytatott küzdelem dokumentuma.

Joachim Trier – Az emberi érzelmek finom elemzője (Oslo, August 31st, The Worst Person in the World), aki mindig képes az apró gesztusokból univerzális mondanivalót építeni.

Radu Jude – Provokatív, intellektuális, mégis humorral átitatott rendező, aki éles társadalmi kritikát gyakorol (Bad Luck Banging or Loony Porn).

Park Chan-wook – A dél-koreai mozi egyik legnagyobb alakja (Oldboy, The Handmaiden), aki mesterien egyesíti a látványt és a történet feszültségét.

Kelly Reichardt – Az apró, hétköznapi történetek lírikusa (First Cow, Wendy and Lucy), akinek munkái a csend erejéről szólnak.

Miért számít az NYFF?

A fesztivál lineupja gyakran előre jelzi az Oscar- és Golden Globe-szezon irányait. Az itt bemutatott filmek közül több rendszeresen felkerül a díjátadókon a jelöltek listájára. De az NYFF jelentősége túlmutat a díjakon: itt a kritikai visszhang és a közönség reakciója gyakran új értelmezéseket ad egy-egy filmnek, sőt, néha át is írja a forgalmazási stratégiát.

A vászon, mint világpolitikai tükör

Az idei New York-i Filmfesztivál lineupja egy üzenet: a mozi él, lélegzik, reagál. A vászon itt nem menekülőút, hanem találkozási pont – a néző, az alkotó és a valóság között. New York három hétre nemcsak a mozi fővárosa, hanem a világ egyik legfontosabb szellemi fóruma lesz, ahol a történetek egyszerre szólnak az egyénről és a közösségről, a jelenről és a jövőről.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!