2025. július 22., kedd Névnap: Magdolna, Mária
: Napos idő, 28.3°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 399,28 Ft USD: 341,29 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Isaac Asimov a moziban – amikor a jövő a vászonról visszanéz ránk

Megosztás
Isaac Asimov a moziban – amikor a jövő a vászonról visszanéz ránk

Gyerekként először nem könyv formájában találkoztam Isaac Asimovval. Nem a „Robottörténetek” vagy az „Alapítvány” első lapjai ragadtak meg, hanem egy filmélmény. Talán a Kétszáz éves ember, talán a Én, a robot – már nem is tudom pontosan. De azt tudom, hogy ott, a moziterem félhomályában, valami különleges dolog történt. Nem csak egy sci-fit néztem. Egy világba csöppentem, ahol a tudomány volt a hős, az emberiség pedig nem pusztán sodródott a jövővel, hanem formálta is azt – felelősséggel, kérdésekkel, kételyekkel.

Asimov történetei mindig túlléptek a klasszikus értelemben vett sci-fin. Nem a robbanások, a lézerfegyverek vagy az űrcsaták érdekeltek benne (ezekből alig-alig találni nála), hanem az ember és a tudomány viszonya. És ez a gondolat, érdekes módon, a filmvásznon kapott új, különös életet.

A mozi Asimov világát sosem tudta teljesen visszaadni – talán mert túl okos volt hozzá. Az Én, a robot (2004) például látványos, pörgős akciófilm lett, de csak távoli árnyéka annak a filozófiai mélységnek, amit az eredeti novellák képviseltek. Mégis, valami ott volt a sorok között. A Három Törvény, az emberarcú gépek dilemmája, az öntudat ébredésének kérdése. Olyan témák, amelyekről ma, húsz évvel később, már nem sci-fi magazinokban vitázunk, hanem etikai bizottságokban, egyetemi kurzusokon, vagy egyszerűen csak az ebédszünetben, amikor a mesterséges intelligenciáról beszélünk.

És mi a helyzet azzal a kérdéssel, amit a mozi (és Asimov is) mindig felvetett: Valóra válik-e, amit ő megálmodott?

A válasz talán meglepő: részben már igen.

Nem robotkomornyikokkal élünk, de ott van a zsebünkben a mesterséges intelligencia, amely válaszol a kérdéseinkre, javaslatot tesz, sőt, akár novellát is ír nekünk, ha kérjük. A robotika elérte azt a szintet, hogy már nemcsak gyárakban dolgoznak, hanem műtéteknél segítenek, időseket gondoznak Japánban, sőt, néha még barátként is szerepelnek. A társadalmi kérdések, amelyeket Asimov felvetett – a felelősség, a kontroll, az öntudat – ma már valós problémák.

És a mozi? Talán nem mindig tud lépést tartani a valósággal. Talán lassabb, talán sokszor leegyszerűsít. De mégis: a filmvászon az a hely, ahol ezek a jövőképek először széles közönség elé kerülnek. Ahol a tudomány nem csupán adat és képlet, hanem történet, érzelem, emberi döntés.

Isaac Asimov mindig hitt abban, hogy az emberiségnek van jövője – de csak akkor, ha kérdéseket tesz fel. A mozi, ha jól működik, ugyanezt teszi. Megmutatja, milyen lehet a jövő, és visszakérdez: Biztos, hogy ezt akarjuk?

Ezért, valahányszor egy Asimov-adaptációt nézek, nemcsak egy régi sci-fi-íróra gondolok. Hanem arra az emberre, aki már évtizedekkel ezelőtt látta, mi jöhet – és arra biztatott bennünket, hogy ne féljünk a jövőtől, hanem gondolkodjunk róla.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!