Néhány hónapja még a magyar gazdaság egyik zászlóshajójaként emlegették, mára azonban lelassult, sőt le is állt a debreceni CATL-akkumulátorgyár kivitelezése. A hivatalos kommunikáció visszafogott, de piaci és diplomáciai források egybehangzóan állítják: a kínai–amerikai kereskedelmi ellentétek és az európai szabályozási bizonytalanság komolyan kihatottak a projekt jövőjére.
Túl nagyra nőtt álom?
A CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited), a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója, 2022-ben jelentette be, hogy Debrecenben épít ki európai szintű gyárat, közel 3000 milliárd forintos beruházási értékkel. A projekt több ezer munkahelyet, technológiai ugrást és nemzetközi figyelmet hozott a városnak. Az első kapavágások után azonban egyre több kérdés vetődött fel – elsősorban környezetvédelmi és lakossági aggályok formájában.
Most azonban már nemcsak a hazai vita okoz fejfájást, hanem egy globális játszma is: a kínai–amerikai kereskedelmi háború újabb szakaszba lépett, amelynek részeként Washington súlyos szankciókat és korlátozásokat helyezett kilátásba a kínai technológiai cégekkel szemben. Ez a helyzet visszahat az európai projektekre is, különösen az olyan kiemelt fejlesztésekre, amelyek érzékeny ellátási láncokra épülnek – mint az akkumulátoripar.
Mi történik most a debreceni telephelyen?
A helyszínen jelenleg csak minimális karbantartási és biztosítási munkálatok zajlanak, a tényleges építés teljesen szünetel. A hivatalos állásfoglalás szerint ez „időszakos átütemezés” és „stratégiai értékelés”, de több iparági bennfentes úgy véli, hogy a CATL befagyasztotta a beruházást, amíg tisztábban látni a nemzetközi helyzet alakulását.
Kockázatban a magyar gazdasági terv?
A magyar kormány kiemelt nemzetgazdasági jelentőségűként kezelte a projektet, nem csupán az ipari fejlődés, de a keleti nyitás politikájának egyik szimbólumaként is. A leállás komoly kérdéseket vet fel arról, milyen mértékben függ a magyar gazdaság olyan nemzetközi tényezőktől, amelyekre nincs közvetlen befolyása.
Egyelőre nincs hivatalos információ arról, hogy a CATL visszalépne a beruházástól – de az sem kizárt, hogy évekbe telhet, mire a projekt újra lendületet kap.