2025. június 12., csütörtök Névnap: Villő
Budapest: Felhőtlen, 14.1°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 400,86 Ft USD: 347,25 Ft
EXKLUZÍV
Keresés Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Veszélyben a magyar borágazat: a pincészetek jövője forog kockán

Megosztás

A hazai borászatok egyre nehezebb helyzetben vannak – a termelési költségek emelkedése és az árak stagnálása komoly kihívás elé állítja a szektort.

A magyar bor az elmúlt évtizedekben nemcsak itthon, de nemzetközi szinten is egyre keresettebbé vált. Tokajtól Szekszárdig, Villánytól Egerig borászok ezrei dolgoznak azon, hogy minőségi termékek kerüljenek a poharakba – azonban mostanra egyre többen érzik úgy: a jelenlegi gazdasági környezetben mindez már nem fenntartható.

A probléma gyökere nem új keletű, de az elmúlt év eseményei tovább súlyosbították a helyzetet. Az energiaárak növekedése, az alapanyagok drágulása és az infláció nemcsak a szőlőtermesztőket, hanem a teljes feldolgozói és értékesítési láncot is érinti. Miközben a költségek megugrottak, a borok polci ára alig emelkedett – vagy egyáltalán nem.

„Az a gazdasági modell, amiben dolgozunk, kezd tarthatatlanná válni” – fogalmaz egy névtelenséget kérő dunántúli borász. Hozzáteszi: ha nem történik árkorrekció a nyári hónapokban, akkor számos kisebb pincészet a túléléséért fog küzdeni, és egyes borvidékeken akár gazdaságok is eltűnhetnek.

A magyar borászatokat sújtó válság nemcsak gazdasági, de kulturális kérdés is. A borkészítés évszázados hagyományokra épül, sok család életének és identitásának része. Amennyiben a borágazat jelentős része ellehetetlenül, az nemcsak munkahelyeket, hanem közösségeket is veszélyeztet.

A szakma szerint legalább 10–15%-os áremelésre lenne szükség ahhoz, hogy a termelők legalább nullszaldós szinten tudjanak működni. A kérdés most az: a vásárlók készen állnak-e megfizetni a minőséget, és a kereskedelem partnerré tud-e válni abban, hogy a bor ne tömegtermék, hanem érték maradjon a piacon.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!