2025. november 17., hétfő Névnap: Hortenzia, Gergő
: Felhős, 10.4°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 384,67 Ft USD: 330,98 Ft
EXKLUZÍV
Országgyűlési választás 2026 Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Országgyűlési választás 2026 Szépségipar Elite LifeStyle GlobalInvest - gazdasági magazin Top-Secret Szigorúan Bizalmas Tabuk Nélkül Esti Rikkancs EU-tudósítás Brüsszelből Belföld Külföld Politika Kultúra Gazdaság Mozi Történelmi Talányok StreamZóna Tech-tudomány Podcast Egészség Közélet Civil Szervezetek Esti Budapest Művészet Szépség Utazás Sport FreeTime/Szabadidő Életmód Természetgyógyászat Horoszkóp Teszt
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Múltidéző Aeropark: Ilyen kalandosan érkeztek a Malév Tu-154-esei 50 évvel ezelőtt

Megosztás
Múltidéző Aeropark: Ilyen kalandosan érkeztek a Malév Tu-154-esei 50 évvel ezelőtt

Fél évszázada, amikor a Malév megkapta első Tu-154-esét, a magyar polgári repülés egyetlen mozdulattal lépett át egy új korszakba: az uljanovszki tanterem padjaitól a budapesti betonig minden fázis maga volt a repüléstechnikai kaland.

Ötven évvel ezelőtt fontos határ húzódott át a magyar polgári repülés horizontján. Amikor a Malév az első Tu-154-esét szolgálatba állította, a magyar légitársaság az új típus egyik legelső üzemeltetője lett a keleti blokkban. A kékorrú nagyvasak közel három évtizeden át repültek a vállalatnál, és a Tu-154 a Malév identitásának egyik meghatározó vizuális eleme lett – ahogy ma mondanánk: ikon.

 

 

A háttérben persze nem csak a nagyvas csillogása volt. A kiképzésért és a jogosításért Uljanovszkba kellett utazni. Mazalin Tibor – aki később egészen a típus kivonásáig dolgozott a gépeken – ott tanulta ki a rendszereket, ott kapta meg az első jogosítását is. „Izgalmas néhány hónap volt, amíg eljutottunk a táblától a futópályáig” – emlékezik vissza. A korabeli gyártási folyamatnál már akkor sem volt egyetlen, mindenre jó sablon: a Malév-gépek példányai külön igények, külön módosítások szerint készültek.

A háromfős pilótafülke kialakítása sem volt triviális kérdés. A műszerfalak áttervezése, feliratozása, és az a törekvés, hogy a Malév számára a lehető legergonomikusabb legyen – olyan lehetetlenségnek tűnő feladat volt, amit akkoriban a mindennapos üzemeltetési tapasztalat oldott meg. A Malév Tu-154-esekben ugyanis nem papíron született meg a működő verzió: hanem repülés közben, a valóságban.

 

Végül eljött a nap: 1973. szeptember 5.
Az első Tu-154-es – LC-Aladár – leszállt Budapesten. A futópályára guruló gép nem csak egy új típus volt egy új lajstromjellel. Egy korszaknyitás. Egy jel, hogy Magyarország egy lépéssel beljebb került a modern, sugárhajtású civil repülés klubjában.

 

Mazalin Tibor számára pedig életpálya-nyitány volt: a „nagyvas” évtizedekre meghatározta a karrierje ritmusát, és a Malév Tu-154-esekből lett az a gyűjtőfogalom, ami ma – fél évszázaddal később – a magyar repüléstörténet egyik nosztalgikus, ikonikus emblémája.

Mazalin Tibor a magyar polgári repülés történetében ismert repülőgépszerelő / repülőgép-karbantartó szakember volt, aki a Malév Tu-154 programjában nagyon korán (a 70-es évek elején) ott volt a típus bevezetésénél.

Tehát a szerepe:

  • a Tu-154 típusra az elsők között kapott képzést és jogosítást
  • részt vett az első Malév Tu-154 átvételi / betanulási folyamatban
  • a 70-es évek elején az első Tu-154 gép érkezésekor is tagja volt az érkező személyzetnek (LC-Aladár 1973. szeptember 5.)

Ő nem celeb, nem közszereplő politikus, hanem szakmai repüléstörténeti szereplő.

A róla szóló magyar repüléstörténészi forrásokban úgy jelenik meg, mint az a szakember generáció, amelyik:

  • a szovjet típusok használatát műszaki oldalról vitte át
  • a típus “gyakorlatban” történt finomhangolását csinálta
  • és végigkísérte a Tu-154-es korszakot egészen a kivonásig

Mazalin Tibor a Malév Tu-154 korszakának egyik meghatározó műszaki embere volt, aki az első pillanattól kezdve dolgozott a típuson.

Támogathatod az Aeropark gépeinek felújítását

Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
Kedvezményezett: Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.
Megjegyzés: adomány

További információk: aeropark.hu

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!