Fél évszázada, amikor a Malév megkapta első Tu-154-esét, a magyar polgári repülés egyetlen mozdulattal lépett át egy új korszakba: az uljanovszki tanterem padjaitól a budapesti betonig minden fázis maga volt a repüléstechnikai kaland.
Ötven évvel ezelőtt fontos határ húzódott át a magyar polgári repülés horizontján. Amikor a Malév az első Tu-154-esét szolgálatba állította, a magyar légitársaság az új típus egyik legelső üzemeltetője lett a keleti blokkban. A kékorrú nagyvasak közel három évtizeden át repültek a vállalatnál, és a Tu-154 a Malév identitásának egyik meghatározó vizuális eleme lett – ahogy ma mondanánk: ikon.
A háttérben persze nem csak a nagyvas csillogása volt. A kiképzésért és a jogosításért Uljanovszkba kellett utazni. Mazalin Tibor – aki később egészen a típus kivonásáig dolgozott a gépeken – ott tanulta ki a rendszereket, ott kapta meg az első jogosítását is. „Izgalmas néhány hónap volt, amíg eljutottunk a táblától a futópályáig” – emlékezik vissza. A korabeli gyártási folyamatnál már akkor sem volt egyetlen, mindenre jó sablon: a Malév-gépek példányai külön igények, külön módosítások szerint készültek.
A háromfős pilótafülke kialakítása sem volt triviális kérdés. A műszerfalak áttervezése, feliratozása, és az a törekvés, hogy a Malév számára a lehető legergonomikusabb legyen – olyan lehetetlenségnek tűnő feladat volt, amit akkoriban a mindennapos üzemeltetési tapasztalat oldott meg. A Malév Tu-154-esekben ugyanis nem papíron született meg a működő verzió: hanem repülés közben, a valóságban.
Végül eljött a nap: 1973. szeptember 5.
Az első Tu-154-es – LC-Aladár – leszállt Budapesten. A futópályára guruló gép nem csak egy új típus volt egy új lajstromjellel. Egy korszaknyitás. Egy jel, hogy Magyarország egy lépéssel beljebb került a modern, sugárhajtású civil repülés klubjában.
Mazalin Tibor számára pedig életpálya-nyitány volt: a „nagyvas” évtizedekre meghatározta a karrierje ritmusát, és a Malév Tu-154-esekből lett az a gyűjtőfogalom, ami ma – fél évszázaddal később – a magyar repüléstörténet egyik nosztalgikus, ikonikus emblémája.
Mazalin Tibor a magyar polgári repülés történetében ismert repülőgépszerelő / repülőgép-karbantartó szakember volt, aki a Malév Tu-154 programjában nagyon korán (a 70-es évek elején) ott volt a típus bevezetésénél.
Tehát a szerepe:
- a Tu-154 típusra az elsők között kapott képzést és jogosítást
- részt vett az első Malév Tu-154 átvételi / betanulási folyamatban
- a 70-es évek elején az első Tu-154 gép érkezésekor is tagja volt az érkező személyzetnek (LC-Aladár 1973. szeptember 5.)

Ő nem celeb, nem közszereplő politikus, hanem szakmai repüléstörténeti szereplő.
A róla szóló magyar repüléstörténészi forrásokban úgy jelenik meg, mint az a szakember generáció, amelyik:
- a szovjet típusok használatát műszaki oldalról vitte át
- a típus “gyakorlatban” történt finomhangolását csinálta
- és végigkísérte a Tu-154-es korszakot egészen a kivonásig
Mazalin Tibor a Malév Tu-154 korszakának egyik meghatározó műszaki embere volt, aki az első pillanattól kezdve dolgozott a típuson.
Támogathatod az Aeropark gépeinek felújítását
Bankszámlaszám: 10101360-03379200-01003004
Kedvezményezett: Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft.
Megjegyzés: adomány
További információk: aeropark.hu

Megosztás az X-en