Az amerikai légügyi hatóság (FAA) 40 nagy repülőtéren akár 10 százalékkal is visszavághatja a járatszámot, mert a rekord hosszúságú kormányzati leállás miatt egyszerűen nincs elég légi irányító a forgalom biztonságos levezényléséhez.
A Federal Aviation Administration (FAA) azt tervezi, hogy 40 nagy forgalmú amerikai repülőtéren 10 százalékkal csökkenti a járatszámot. A háttérben az áll, hogy a rekordhosszúságú kormányzati leállás következtében kritikus méretű lett a légi irányító kapacitáshiány: egyszerűen nincs elegendő engedélyezett irányító és műszakfedés ahhoz, hogy a jelenlegi forgalmat biztonságosan kezelni lehessen.
A döntés – ha életbe lép – a legnagyobb amerikai hubszerű reptereket érinti elsőként, és áttételesen Európára is hatással lehet, hiszen a nemzetközi transzatlanti járatok menetrendi struktúrája is amerikai csatlakozásokra és átszállókapacitásra épül.
A csökkentés módja egyelőre egyeztetés alatt áll a légitársaságokkal. Az FAA szerint a jelenlegi menetrend egyszerűen „nem tartható fenn” úgy, hogy közben a biztonsági standardokhoz nem nyúlnak. A hatóság hangsúlyozta: a döntés nem piaci jellegű kapacitásleépítés – a biztonsági kockázat minimalizálása az elsődleges szempont.
A légitársaságok a helyzetet komolynak írják le, hiszen egy 10 százalékos vágás a legforgalmasabb piacokon potenciálisan hónapokra széttolhatja az egész menetrendi hálót – és végső soron érezhető drágulást, szűkülő elérhetőséget és zsúfoltabb alternatív útvonalakat eredményezhet.
A kép csak szemléltető jellegű.
Megosztás az X-en