Budapest szívében, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér mellett található Aeropark Repülőmúzeum nem csupán a múlt legendás repülőgépeit mutatja be, hanem élő élményt kínál minden látogatónak. Az 1950-es évek Malév-klasszikusát, az Il–14-est kiállító múzeum idén október 12-én különleges záróprogrammal várja az érdeklődőket: a csillagmotor beindításával testközelből tapasztalhatják meg a repülés hőskorának varázsát, miközben visszautaznak a magyar polgári légiközlekedés aranykorába.
Budapest egyik legkülönlegesebb kiállítóhelye, az Aeropark Repülőmúzeum évente mintegy 100 000 látogatót vonz, ezzel nemcsak Magyarország egyik legnépszerűbb múzeuma, hanem a világ egyik leggazdagabb repülőtéri gyűjteményével rendelkező intézménye is. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálja mellett található szabadtéri tárlat egyedülálló módon mutatja be a magyar polgári légiközlekedés elmúlt hetven évét.
https://aeropark.hu/muzeum/#l%C3%A9gij%C3%A1rm%C5%B1vek
A múzeum működtetője és fejlesztője a Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft., amelyet magyar pilóták és művészek alapítottak. Az Aeropark története közel három évtizedre nyúlik vissza: civil repülésbarátok fáradhatatlan munkájának köszönhetően sikerült megőrizni az utókor számára az egykor ikonikus repülőgéptípusok legalább egy-egy példányát. A kezdetekkor a Közlekedési Múzeum vette állományba a gépek egy részét, ám felújításukat és bemutatásukat mindmáig elkötelezett önkéntesek végzik.
Az Aeropark egyik legnagyobb kedvence az Il–14-es típus, amely a magyar polgári repülés aranykorának meghatározó gépe volt. A Malév flottájában az 1950-es évek végén jelentek meg ezek a repülőgépek, és alapjaiban alakították át a légitársaság útvonalhálózatát és menetrendjét. A 1900 lóerős csillagmotorokkal felszerelt, 35 utast szállítani képes Il–14-esek 350 km/órás utazósebességre voltak képesek, ami akkoriban komoly előrelépést jelentett. A gépeken már légi utaskísérők is szolgáltak, az utasteret pedig szalonnak nevezték, ami a korszak hangulatát ma is különlegessé teszi.
Bár a típus nem töltött be hosszú időszakot a Malév történetében, jelentősége vitathatatlan. Idén ünnepeljük a típus megjelenésének 75. évfordulóját, amely alkalomból számos esemény és bemutató kíséri a gép történetének felelevenítését. A látogatók megismerkedhetnek a gép fejlesztésének rögös útjával, a technológiai újításokkal, valamint a különleges járatokkal, amelyeket a Malév teljesített velük a hőskorban, például olyan repülésekről is, amikor delfineket szállítottak a fedélzeten. Az Aeroparkban kiállított példány igazi időkapu: amikor a látogatók belépnek a fedélzetre, visszautazhatnak az 1950-es évek légiközlekedésébe, és átélhetik, milyen volt a repülés hőskorában utazni.
A kiállításon a látogatók a magyar közforgalmú repülés szinte teljes fejlődéstörténetét követhetik végig: a legendás Li–2-estől a Tu–154-es sugárgépen át a modern Airbus A320neo szimulátorig. A 16 légi és számos földi járműből álló gyűjtemény különlegessége, hogy hét repülőgép a Közlekedési Múzeum műtárgyállományába tartozik, de a működtetést és felújításokat a repülés szerelmesei végzik.
A múzeum egyik legnépszerűbb attrakciója a repülőszimulátor, amely hétvégente és iskolai szünetekben folyamatosan üzemel, így a látogatók maguk is kipróbálhatják, milyen érzés pilótafülkében ülni. Innen indulnak a népszerű reptérlátogatások is, amelyek során a vendégek betekinthetnek Ferihegy kulisszái mögé.
Az Aeropark egész évben változatos rendezvényeknek ad otthont. A Múzeumok Éjszakája és a Repülőtér Éjszakája mellett kiemelt esemény a Ferihegyi Ikarus Találkozó, amely október első hétvégéjén több mint 10–12 ezer látogatót vonz. Nyáron pedig repülős táborok várják azokat a gyerekeket, akik közelebbről is megismerkednének a repülés világával.
Az Aeropark nem csupán egy múzeum, hanem élő emlékhely, ahol a múlt és a jelen találkozik – ahol legendás gépek, mint az Il–14-es, újra életre kelnek, és a repülés iránti szenvedély generációkat köt össze.
Az Aeropark Repülőmúzeum 2025. október 12-én zárja le őszi programsorozatát egy különleges eseménnyel: a Malév Il–14-es csillagmotorjának beindításával. Ez a program a múzeum egyik legnépszerűbb attrakciója, amely a látogatók számára lehetőséget biztosít arra, hogy testközelből tapasztalják meg a legendás gép működését.
A program a ferihegyi repülőmúzeumban kezdődik és ér véget. A látogatók az Aeropark Malév Ikarus nosztalgiabuszával jutnak el a repülőgéphez, miközben az idén 75 éves nemzetközi légikikötő forgalmát figyelik testközelből. A sétarepülés ára 59 000 Ft/fő, és előzetes online regisztrációhoz kötött.
A program során a látogatók megismerkedhetnek a Malév Il–14-es típusának történetével, a gép műszaki jellemzőivel, valamint az egyedi járatokkal, például azzal a legendás hőskori járattal, amikor delfineket szállítottak a fedélzeten. Az Aeroparkban kiállított példány igazi időkapu: amikor a látogatók belépnek a fedélzetre, visszautazhatnak az 1950-es évek légiközlekedésébe, és átélhetik, milyen volt a repülés hőskorában utazni.
A záró program során a résztvevők részesei lehetnek a csillagmotor beindításának, ami különleges élményt nyújt a repülés iránt érdeklődők számára, és betekintést nyerhetnek a repülőgép karbantartásának és üzemeltetésének kulisszái mögé.
A programra való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. További információk és regisztráció az Aeropark hivatalos weboldalán érhetők el.