2025. október 21., kedd Névnap: Orsolya, Zsolt
: Részben felhős, 9.4°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 389,62 Ft USD: 335,27 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Szépségipar EliteLifeStyle GlobalInvest - gazdasági magazin Top-Secret Szigorúan Bizalmas Tabuk Nélkül Esti Rikkancs EU-tudósítás Brüsszelből Belföld Külföld Politika Kultúra Gazdaság Mozi Történelmi Talányok StreamZóna Tech-tudomány Podcast Országgyűlési Választás 2026 Egészség Közélet Civil Szervezetek Esti Budapest Művészet Szépség Utazás Sport FreeTime/Szabadidő Életmód Természetgyógyászat Horoszkóp Teszt
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Magyarország autói sosem voltak még ilyen öregek – lassuló fiatalodás, gyorsuló kockázatok

Megosztás
Magyarország autói sosem voltak még ilyen öregek – lassuló fiatalodás, gyorsuló kockázatok

Soha nem voltak még ilyen idős a magyar autók: 2025 első félévének végére a személyautók átlagéletkora 16,3 évre emelkedett. Ez önmagában is sokkoló adat, de igazán akkor érthető meg a súlya, ha visszatekintünk az elmúlt két évtizedre.

A fiatal flotta emléke

A 2000-es évek közepén úgy tűnt, Magyarország autóparkja megfiatalodhat. 2006–2007-ben az átlagéletkor 10,3 évre csökkent, és a forgalomban lévő autók száma alig haladta meg a hárommilliót. Ez volt az a pillanat, amikor közel kerültünk ahhoz a nyugat-európai állapothoz, ahol a flotta nagy része 8–10 évesnél fiatalabb.

Azóta viszont évről évre öregszünk. 2010-ben már 11,3 év, 2020-ra 14,7 év, mostanra pedig több mint 16 év lett az átlag. Ráadásul a járművek száma is 4,3 millió fölé ugrott – vagyis több az autó, de mind idősebb.

Miért nem fiatalodunk?

Az okok összetettek, de három tényező biztosan szerepet játszik:

  1. Újautó-árak és jövedelmek
    Az új autó ma sokak számára elérhetetlen luxus. Évente alig százezer új személygépkocsi kerül a piacra, miközben a 2000-es évek közepén ez a szám meghaladta a 170 ezret is.

  2. Használt autók importja
    Bár külföldről rengeteg autó érkezik, ezek átlagéletkora 12 év körül mozog – vagyis még mindig jóval öregebbek annál, hogy frissítsék a statisztikát.

  3. Ragaszkodás a régihez
    A magyar autósok gyakran addig használják a kocsit, ameddig lehet. A javítás olcsóbbnak tűnik, mint egy újabb autó megvásárlása, még akkor is, ha a fenntartás évről évre költségesebb.

Milyen kockázatokat hordoz ez?

  • Biztonság: egy 15–20 éves autó messze nem nyújtja azt a védelmet, mint a modern járművek, amelyek tele vannak vezetéstámogató rendszerekkel.

  • Környezet: a régebbi konstrukciók magasabb károsanyag-kibocsátással járnak, így az öreg autópark klímavédelmi szempontból is problémás.

  • Gazdaság: a javítási piac ugyan pörög, de a háztartások egyre több pénzt kénytelenek költeni arra, hogy a régi autók életben maradjanak.

Van kiút?

Az első jelek szerint a fiatalabb használt autók, különösen a hibridek és elektromos modellek, kezdenek megjelenni a piacon. A hibridflotta átlagéletkora alig 4 év, az elektromos autóké sem sokkal több. Ez azt jelzi, hogy lassan elindulhat egy minőségi váltás.

De a nagy kérdés változatlan: ki tudja majd megfizetni az újabb, korszerűbb autókat? Ha a magyar jövedelmek és az autóárak közötti szakadék nem csökken, akkor marad az öregedés, és vele együtt a biztonsági és környezeti kockázatok.

Magyarország tehát mérföldkőhöz ért: soha nem voltak ilyen öregek az autóink. A következő évek döntik el, hogy a tendencia megtörik-e, vagy az ország közlekedése még hosszú ideig a kétezres évek technológiájára épül.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!