Soha nem voltak még ilyen idős a magyar autók: 2025 első félévének végére a személyautók átlagéletkora 16,3 évre emelkedett. Ez önmagában is sokkoló adat, de igazán akkor érthető meg a súlya, ha visszatekintünk az elmúlt két évtizedre.
A fiatal flotta emléke
A 2000-es évek közepén úgy tűnt, Magyarország autóparkja megfiatalodhat. 2006–2007-ben az átlagéletkor 10,3 évre csökkent, és a forgalomban lévő autók száma alig haladta meg a hárommilliót. Ez volt az a pillanat, amikor közel kerültünk ahhoz a nyugat-európai állapothoz, ahol a flotta nagy része 8–10 évesnél fiatalabb.
Azóta viszont évről évre öregszünk. 2010-ben már 11,3 év, 2020-ra 14,7 év, mostanra pedig több mint 16 év lett az átlag. Ráadásul a járművek száma is 4,3 millió fölé ugrott – vagyis több az autó, de mind idősebb.
Miért nem fiatalodunk?
Az okok összetettek, de három tényező biztosan szerepet játszik:
-
Újautó-árak és jövedelmek
Az új autó ma sokak számára elérhetetlen luxus. Évente alig százezer új személygépkocsi kerül a piacra, miközben a 2000-es évek közepén ez a szám meghaladta a 170 ezret is. -
Használt autók importja
Bár külföldről rengeteg autó érkezik, ezek átlagéletkora 12 év körül mozog – vagyis még mindig jóval öregebbek annál, hogy frissítsék a statisztikát. -
Ragaszkodás a régihez
A magyar autósok gyakran addig használják a kocsit, ameddig lehet. A javítás olcsóbbnak tűnik, mint egy újabb autó megvásárlása, még akkor is, ha a fenntartás évről évre költségesebb.
Milyen kockázatokat hordoz ez?
-
Biztonság: egy 15–20 éves autó messze nem nyújtja azt a védelmet, mint a modern járművek, amelyek tele vannak vezetéstámogató rendszerekkel.
-
Környezet: a régebbi konstrukciók magasabb károsanyag-kibocsátással járnak, így az öreg autópark klímavédelmi szempontból is problémás.
-
Gazdaság: a javítási piac ugyan pörög, de a háztartások egyre több pénzt kénytelenek költeni arra, hogy a régi autók életben maradjanak.
Van kiút?
Az első jelek szerint a fiatalabb használt autók, különösen a hibridek és elektromos modellek, kezdenek megjelenni a piacon. A hibridflotta átlagéletkora alig 4 év, az elektromos autóké sem sokkal több. Ez azt jelzi, hogy lassan elindulhat egy minőségi váltás.
De a nagy kérdés változatlan: ki tudja majd megfizetni az újabb, korszerűbb autókat? Ha a magyar jövedelmek és az autóárak közötti szakadék nem csökken, akkor marad az öregedés, és vele együtt a biztonsági és környezeti kockázatok.
Magyarország tehát mérföldkőhöz ért: soha nem voltak ilyen öregek az autóink. A következő évek döntik el, hogy a tendencia megtörik-e, vagy az ország közlekedése még hosszú ideig a kétezres évek technológiájára épül.