2025. szeptember 3., szerda Névnap: Hilda
: Napos idő, 27.1°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 394,34 Ft USD: 338,29 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Magyarország autói sosem voltak még ilyen öregek – lassuló fiatalodás, gyorsuló kockázatok

Megosztás
Magyarország autói sosem voltak még ilyen öregek – lassuló fiatalodás, gyorsuló kockázatok

Soha nem voltak még ilyen idős a magyar autók: 2025 első félévének végére a személyautók átlagéletkora 16,3 évre emelkedett. Ez önmagában is sokkoló adat, de igazán akkor érthető meg a súlya, ha visszatekintünk az elmúlt két évtizedre.

A fiatal flotta emléke

A 2000-es évek közepén úgy tűnt, Magyarország autóparkja megfiatalodhat. 2006–2007-ben az átlagéletkor 10,3 évre csökkent, és a forgalomban lévő autók száma alig haladta meg a hárommilliót. Ez volt az a pillanat, amikor közel kerültünk ahhoz a nyugat-európai állapothoz, ahol a flotta nagy része 8–10 évesnél fiatalabb.

Azóta viszont évről évre öregszünk. 2010-ben már 11,3 év, 2020-ra 14,7 év, mostanra pedig több mint 16 év lett az átlag. Ráadásul a járművek száma is 4,3 millió fölé ugrott – vagyis több az autó, de mind idősebb.

Miért nem fiatalodunk?

Az okok összetettek, de három tényező biztosan szerepet játszik:

  1. Újautó-árak és jövedelmek
    Az új autó ma sokak számára elérhetetlen luxus. Évente alig százezer új személygépkocsi kerül a piacra, miközben a 2000-es évek közepén ez a szám meghaladta a 170 ezret is.

  2. Használt autók importja
    Bár külföldről rengeteg autó érkezik, ezek átlagéletkora 12 év körül mozog – vagyis még mindig jóval öregebbek annál, hogy frissítsék a statisztikát.

  3. Ragaszkodás a régihez
    A magyar autósok gyakran addig használják a kocsit, ameddig lehet. A javítás olcsóbbnak tűnik, mint egy újabb autó megvásárlása, még akkor is, ha a fenntartás évről évre költségesebb.

Milyen kockázatokat hordoz ez?

  • Biztonság: egy 15–20 éves autó messze nem nyújtja azt a védelmet, mint a modern járművek, amelyek tele vannak vezetéstámogató rendszerekkel.

  • Környezet: a régebbi konstrukciók magasabb károsanyag-kibocsátással járnak, így az öreg autópark klímavédelmi szempontból is problémás.

  • Gazdaság: a javítási piac ugyan pörög, de a háztartások egyre több pénzt kénytelenek költeni arra, hogy a régi autók életben maradjanak.

Van kiút?

Az első jelek szerint a fiatalabb használt autók, különösen a hibridek és elektromos modellek, kezdenek megjelenni a piacon. A hibridflotta átlagéletkora alig 4 év, az elektromos autóké sem sokkal több. Ez azt jelzi, hogy lassan elindulhat egy minőségi váltás.

De a nagy kérdés változatlan: ki tudja majd megfizetni az újabb, korszerűbb autókat? Ha a magyar jövedelmek és az autóárak közötti szakadék nem csökken, akkor marad az öregedés, és vele együtt a biztonsági és környezeti kockázatok.

Magyarország tehát mérföldkőhöz ért: soha nem voltak ilyen öregek az autóink. A következő évek döntik el, hogy a tendencia megtörik-e, vagy az ország közlekedése még hosszú ideig a kétezres évek technológiájára épül.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!