2025. augusztus 7., csütörtök Névnap: Ibolya
: Napos idő, 22.1°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 398,43 Ft USD: 344,19 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Vonatkésések miatti kártérítések: csaknem 170 millió forintot fizetett vissza a MÁV

Megosztás
Vonatkésések miatti kártérítések: csaknem 170 millió forintot fizetett vissza a MÁV

Több mint 300 ezer utas részesült jegyár-visszatérítésben az idei nyár első két hónapjában a hazai vasúti közlekedésben, miután húsz percnél hosszabb késést szenvedtek el. Az érintett járatok száma elérte a 15 ezret, a kifizetések összege pedig csaknem 170 millió forintot tett ki.

Egy új rendszer első mérlege

A késések miatti automatikus kártérítési rendszer alig két hónapja indult el, de máris jelentős számokat produkált. A visszatérítési lehetőség minden olyan utas számára elérhető, akinek vonata legalább húsz percet késett, és online jegyet vásárolt. Az eljárás egyszerűsödött: az utasoknak nem kell külön kérelmet benyújtaniuk, a visszajáró összeget automatikusan jóváírják.

Az eddigi tapasztalatok alapján a nyári időszakban a visszatérítések összege nem haladta meg a vasúttársaság éves költségvetési előirányzatát. Az éves szintre tervezett keret akár 2 milliárd forintot is elérhet, így a június–júliusi időszak kifizetése még annak alig 10 százaléka volt.

Még csak most jöhet a neheze?

Bár a nyár sem volt zökkenőmentes, a jelentősebb leállások és tömeges fennakadások eddig elmaradtak. Két lehetőség merül fel: vagy valóban javult az utazási teljesítmény és kevesebb a komolyabb késés, vagy az igazi próbatétel még csak ezután következik.

A vasúti menetrendek őszi és téli időszaka jellemzően több kockázatot hordoz: rosszabb időjárási körülmények, sűrűbb forgalom, karbantartási munkálatok, és technikai problémák is gyakoribbá válhatnak.

A rendszer most vizsgázik

Az új visszatérítési modell egyfajta bizalomépítő lépésként is értelmezhető. Az utazóközönség évek óta kritizálja a menetrendek megbízhatóságát, a késések gyakoriságát és a korábbi ügyintézés bonyolultságát. A most bevezetett automatizmus nemcsak pénzügyi kompenzációt nyújt, hanem a szolgáltatás színvonalának közvetett visszajelzése is.

A kérdés az, hogy a rendszer képes lesz-e hosszú távon is fenntartani az ígért működést – különösen akkor, ha a következő hónapokban nő a késések száma, és a kártérítési igények megközelítik vagy meghaladják a tervezett éves keretet.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!