Több mint 300 ezer utas részesült jegyár-visszatérítésben az idei nyár első két hónapjában a hazai vasúti közlekedésben, miután húsz percnél hosszabb késést szenvedtek el. Az érintett járatok száma elérte a 15 ezret, a kifizetések összege pedig csaknem 170 millió forintot tett ki.
Egy új rendszer első mérlege
A késések miatti automatikus kártérítési rendszer alig két hónapja indult el, de máris jelentős számokat produkált. A visszatérítési lehetőség minden olyan utas számára elérhető, akinek vonata legalább húsz percet késett, és online jegyet vásárolt. Az eljárás egyszerűsödött: az utasoknak nem kell külön kérelmet benyújtaniuk, a visszajáró összeget automatikusan jóváírják.
Az eddigi tapasztalatok alapján a nyári időszakban a visszatérítések összege nem haladta meg a vasúttársaság éves költségvetési előirányzatát. Az éves szintre tervezett keret akár 2 milliárd forintot is elérhet, így a június–júliusi időszak kifizetése még annak alig 10 százaléka volt.
Még csak most jöhet a neheze?
Bár a nyár sem volt zökkenőmentes, a jelentősebb leállások és tömeges fennakadások eddig elmaradtak. Két lehetőség merül fel: vagy valóban javult az utazási teljesítmény és kevesebb a komolyabb késés, vagy az igazi próbatétel még csak ezután következik.
A vasúti menetrendek őszi és téli időszaka jellemzően több kockázatot hordoz: rosszabb időjárási körülmények, sűrűbb forgalom, karbantartási munkálatok, és technikai problémák is gyakoribbá válhatnak.
A rendszer most vizsgázik
Az új visszatérítési modell egyfajta bizalomépítő lépésként is értelmezhető. Az utazóközönség évek óta kritizálja a menetrendek megbízhatóságát, a késések gyakoriságát és a korábbi ügyintézés bonyolultságát. A most bevezetett automatizmus nemcsak pénzügyi kompenzációt nyújt, hanem a szolgáltatás színvonalának közvetett visszajelzése is.
A kérdés az, hogy a rendszer képes lesz-e hosszú távon is fenntartani az ígért működést – különösen akkor, ha a következő hónapokban nő a késések száma, és a kártérítési igények megközelítik vagy meghaladják a tervezett éves keretet.