2025. augusztus 5., kedd Névnap: Krisztina
: Napos idő, 28.2°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 399,67 Ft USD: 346,42 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Mennyi lehet a polgármesterek fizetése? – így alakulhatnak a juttatások a törvényi szorzók alapján

Megosztás
Mennyi lehet a polgármesterek fizetése? – így alakulhatnak a juttatások a törvényi szorzók alapján

Figyelem: az alábbi elemzés nem közöl hivatalos adatokat, csupán a hatályos törvényekben szereplő képletek és statisztikai adatok alapján készült becsléseket tartalmaz. A számítások pusztán szemléltető jellegűek, az önkormányzatok gyakorlata és költségvetési helyzete ezektől eltérhet.

Egy 2024-ben elfogadott törvénymódosítás alapján 2025. július 1-jétől elvileg emelkedhettek a polgármesterek juttatásai Magyarországon. A változás lényege, hogy a polgármesteri bérek jogszabályban rögzített szorzók alapján kiszámíthatók lehetnek, a megelőző évi bruttó nemzetgazdasági átlagkereset figyelembevételével. Mindez azonban nem jelent automatikusan egységes megvalósulást minden településen – az eltérések a költségvetés, a döntéshozói gyakorlat és a foglalkoztatási jogviszony függvényében jelentkezhetnek.

Hogyan számítható ki elvileg a polgármesteri bér?

A helyi önkormányzatokról szóló törvény szerint a polgármesterek illetménye elvileg kiszámítható úgy, hogy a KSH által közzétett, megelőző évi bruttó nemzetgazdasági átlagkeresetet megszorozzák egy lakosságszámhoz kötött szorzóval. A 2024-re vonatkozó hivatalos adat szerint ez az átlagkereset 667 365 forint volt.

Amennyiben az adott önkormányzat a törvény által lehetővé tett szorzókat ténylegesen alkalmazza, akkor elméletben az alábbi bruttó összegek adódhatnak:

Településtípus / lakosságszám Szorzó Elméleti bruttó havi illetmény
Főpolgármester akár ~4 004 190 Ft
Megyei jogú város / fővárosi kerület 4,5× akár ~3 003 142 Ft
Vármegyei közgyűlés elnöke akár ~2 669 460 Ft
500 fő alatt 1,5× akár ~1 001 000 Ft
501–1500 fő 1,75× akár ~1 167 000 Ft
1501–2000 fő akár ~1 334 000 Ft
2001–5000 fő 2,25× akár ~1 500 000 Ft
5001–10 000 fő 2,5× akár ~1 668 000 Ft
10 001–30 000 fő akár ~2 002 000 Ft
30 000 fő felett 3,5× akár ~2 335 000 Ft

Ezek az összegek csak akkor valósulhatnak meg, ha a település ezt a számítást alkalmazza, és ehhez rendelkezésre áll a szükséges pénzügyi fedezet. Az is lehetséges, hogy a költségtérítés (a törvény szerint 15%) szintén érvényesül, de ennek kifizetése önkormányzati gyakorlat függvénye.

Ki finanszírozhatja mindezt?

A polgármesterek bérét a gyakorlatban az önkormányzatok költségvetése tartalmazza, ugyanakkor a kisebb települések esetében nem garantált, hogy erre elegendő saját bevételük lenne. Ilyen esetekben az állam működési támogatást nyújthat, amely részben vagy egészben fedezheti ezeket a kötelező juttatásokat – feltéve, hogy az adott önkormányzat megfelel a támogatási feltételeknek.

Például egy 1300 fős település, mint Pilisjászfalu esetében, ha a törvényi szorzót alkalmazzák (1,75×), akkor a polgármester juttatása elvileg bruttó 1,17 millió Ft körül alakulhatna, plusz a költségtérítés, de ennek megvalósulása több tényezőn múlhat.

Hogyan viszonyulhat ez más keresetekhez?

A törvényi képlet elvileg magasabb juttatásokat eredményezhet a polgármesterek számára, mint más közfinanszírozott hivatásokban jellemző bérek.

Pozíció Becsült bruttó jövedelem (ha alkalmazzák a képletet)
Főpolgármester akár ~4,6 millió Ft
Miniszter akár ~4,0–4,3 millió Ft
Országgyűlési képviselő akár ~2,2–2,6 millió Ft
Középiskolai tanár jellemzően ~0,6–0,8 millió Ft
Ápoló, szociális dolgozó jellemzően ~0,4–0,6 millió Ft
Nettó minimálbér (2025) ~200–250 ezer Ft

Ezek az összegek nem hivatalosak, és pusztán a törvényi logika alapján számíthatók ki, a gyakorlat ettől jelentősen eltérhet.

Miért lehet fontos ez az összevetés?

A célja ennek a szabályozásnak valószínűleg az volt, hogy átláthatóbbá és kiszámíthatóbbá tegye a városvezetők juttatásait. Ugyanakkor az, hogy ez mennyire tűnik arányosnak a választópolgárok szemében, vagy érzékelhető-e a közszolgáltatások színvonalában, már inkább társadalmi kérdés, semmint jogi.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!