2025. október 21., kedd Névnap: Orsolya, Zsolt
: Borús, 7.2°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 389,72 Ft USD: 334,12 Ft
EXKLUZÍV
Keresés PROGRAMOK Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Szépségipar EliteLifeStyle GlobalInvest - gazdasági magazin Top-Secret Szigorúan Bizalmas Tabuk Nélkül Esti Rikkancs EU-tudósítás Brüsszelből Belföld Külföld Politika Kultúra Gazdaság Mozi Történelmi Talányok StreamZóna Tech-tudomány Podcast Országgyűlési Választás 2026 Egészség Közélet Civil Szervezetek Esti Budapest Művészet Szépség Utazás Sport FreeTime/Szabadidő Életmód Természetgyógyászat Horoszkóp Teszt
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Mennyi lehet a polgármesterek fizetése? – így alakulhatnak a juttatások a törvényi szorzók alapján

Megosztás
Mennyi lehet a polgármesterek fizetése? – így alakulhatnak a juttatások a törvényi szorzók alapján

Figyelem: az alábbi elemzés nem közöl hivatalos adatokat, csupán a hatályos törvényekben szereplő képletek és statisztikai adatok alapján készült becsléseket tartalmaz. A számítások pusztán szemléltető jellegűek, az önkormányzatok gyakorlata és költségvetési helyzete ezektől eltérhet.

Egy 2024-ben elfogadott törvénymódosítás alapján 2025. július 1-jétől elvileg emelkedhettek a polgármesterek juttatásai Magyarországon. A változás lényege, hogy a polgármesteri bérek jogszabályban rögzített szorzók alapján kiszámíthatók lehetnek, a megelőző évi bruttó nemzetgazdasági átlagkereset figyelembevételével. Mindez azonban nem jelent automatikusan egységes megvalósulást minden településen – az eltérések a költségvetés, a döntéshozói gyakorlat és a foglalkoztatási jogviszony függvényében jelentkezhetnek.

Hogyan számítható ki elvileg a polgármesteri bér?

A helyi önkormányzatokról szóló törvény szerint a polgármesterek illetménye elvileg kiszámítható úgy, hogy a KSH által közzétett, megelőző évi bruttó nemzetgazdasági átlagkeresetet megszorozzák egy lakosságszámhoz kötött szorzóval. A 2024-re vonatkozó hivatalos adat szerint ez az átlagkereset 667 365 forint volt.

Amennyiben az adott önkormányzat a törvény által lehetővé tett szorzókat ténylegesen alkalmazza, akkor elméletben az alábbi bruttó összegek adódhatnak:

Településtípus / lakosságszám Szorzó Elméleti bruttó havi illetmény
Főpolgármester akár ~4 004 190 Ft
Megyei jogú város / fővárosi kerület 4,5× akár ~3 003 142 Ft
Vármegyei közgyűlés elnöke akár ~2 669 460 Ft
500 fő alatt 1,5× akár ~1 001 000 Ft
501–1500 fő 1,75× akár ~1 167 000 Ft
1501–2000 fő akár ~1 334 000 Ft
2001–5000 fő 2,25× akár ~1 500 000 Ft
5001–10 000 fő 2,5× akár ~1 668 000 Ft
10 001–30 000 fő akár ~2 002 000 Ft
30 000 fő felett 3,5× akár ~2 335 000 Ft

Ezek az összegek csak akkor valósulhatnak meg, ha a település ezt a számítást alkalmazza, és ehhez rendelkezésre áll a szükséges pénzügyi fedezet. Az is lehetséges, hogy a költségtérítés (a törvény szerint 15%) szintén érvényesül, de ennek kifizetése önkormányzati gyakorlat függvénye.

Ki finanszírozhatja mindezt?

A polgármesterek bérét a gyakorlatban az önkormányzatok költségvetése tartalmazza, ugyanakkor a kisebb települések esetében nem garantált, hogy erre elegendő saját bevételük lenne. Ilyen esetekben az állam működési támogatást nyújthat, amely részben vagy egészben fedezheti ezeket a kötelező juttatásokat – feltéve, hogy az adott önkormányzat megfelel a támogatási feltételeknek.

Például egy 1300 fős település, mint Pilisjászfalu esetében, ha a törvényi szorzót alkalmazzák (1,75×), akkor a polgármester juttatása elvileg bruttó 1,17 millió Ft körül alakulhatna, plusz a költségtérítés, de ennek megvalósulása több tényezőn múlhat.

Hogyan viszonyulhat ez más keresetekhez?

A törvényi képlet elvileg magasabb juttatásokat eredményezhet a polgármesterek számára, mint más közfinanszírozott hivatásokban jellemző bérek.

Pozíció Becsült bruttó jövedelem (ha alkalmazzák a képletet)
Főpolgármester akár ~4,6 millió Ft
Miniszter akár ~4,0–4,3 millió Ft
Országgyűlési képviselő akár ~2,2–2,6 millió Ft
Középiskolai tanár jellemzően ~0,6–0,8 millió Ft
Ápoló, szociális dolgozó jellemzően ~0,4–0,6 millió Ft
Nettó minimálbér (2025) ~200–250 ezer Ft

Ezek az összegek nem hivatalosak, és pusztán a törvényi logika alapján számíthatók ki, a gyakorlat ettől jelentősen eltérhet.

Miért lehet fontos ez az összevetés?

A célja ennek a szabályozásnak valószínűleg az volt, hogy átláthatóbbá és kiszámíthatóbbá tegye a városvezetők juttatásait. Ugyanakkor az, hogy ez mennyire tűnik arányosnak a választópolgárok szemében, vagy érzékelhető-e a közszolgáltatások színvonalában, már inkább társadalmi kérdés, semmint jogi.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!