Budapest – Újabb kritika érte a fővárosi önkormányzatot, miután kiderült: a Budapest számára több tízmilliárd forintért beszerzett spanyol gyártású CAF-villamosok egy része továbbra sem állt forgalomba. A Mi Hazánk Mozgalom szerint a járművek tárolásra kényszerülnek, mert a szükséges vágányátalakítások, remízbővítések és egyéb infrastrukturális előkészületek egyszerűen elmaradtak.
A párt álláspontja szerint ezzel „bohózatba illő helyzet” állt elő, amelyért a teljes felelősség Karácsony Gergely főpolgármestert és a városvezetést terheli. A főváros vezetése eddig nem reagált hivatalosan a vádakra, de szakértők már korábban is jelezték: a járművek mérete, súlya és technikai adottságai több budapesti vonalon is akadályokba ütköznek.
Politikai következmények és közpénzkérdés
A CAF-villamosokat eredetileg a budapesti közösségi közlekedés zöldítésének és modernizálásának zászlóshajójaként mutatták be. Azonban ha a járművek csak minimálisan használhatók, és hosszú távon sem garantálható beillesztésük a forgalomba, akkor a közpénzből finanszírozott projekt megalapozottsága is megkérdőjeleződik.
A Mi Hazánk felvetette, hogy amennyiben a járműveket nem lehet rendeltetésszerűen használni, úgy felelősségre kell vonni a döntéshozókat, sőt: egyes járművek értékesítését is kilátásba helyezték. Hozzátették: nem lehet többé úgy beruházásokat indítani, hogy közben a legalapvetőbb technikai feltételek hiányoznak.
További sorsuk bizonytalan
A vitatott villamosokat egyelőre tárolják, de üzembe helyezésükhöz vagy jelentős infrastruktúra-fejlesztésre, vagy a járművek átalakítására lenne szükség. Mindkét megoldás újabb költségeket jelentene a főváros számára, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben különösen érzékeny kérdés.
A CAF-villamosok ügye újabb példája annak, hogyan lehet egy jó szándékú, korszerűsítést célzó beruházásból politikai és gazdasági botrány, ha a kivitelezés nem a város valós adottságaihoz és lehetőségeihez igazodik.