2025 nyarára a Magyar Nemzeti Bank (MNB) drasztikus lépéseket tesz a digitális csalások megfékezésére. A „kibercsalás” mára nemcsak pénzügyi kockázat, hanem társadalmi probléma is lett. Az új intézkedéscsomag – amely az „Öt csapás” nevet kapta – alapjaiban változtathatja meg a banki biztonsági gyakorlatot Magyarországon.
Mi az az „Öt csapás”?
A Jegybank nem várt tovább. Az elmúlt hónapokban megszaporodtak a csalások, visszaélések és félrevezető banki tranzakciók, amelyek során gyanútlan ügyfelektől milliókat csaltak ki. Az MNB válasza: egy komplex, öt pillérre épülő védekezési rendszer.
1. Valós idejű visszaélésszűrés indul – jön a KVR
Júliustól minden bank köteles csatlakozni a Központi Visszaélésszűrő Rendszerhez (KVR), amely azonnal jelzi, ha egy gyanús tranzakció történik. Ez nemcsak a csalások megelőzését segíti, hanem az ügyfelek kockázatát is jelentősen csökkenti.
2. Kötelezővé válik az ajánlások betartása
A Jegybank eddig csak ajánlásokat tett közzé. Mostantól viszont kötelezően be kell tartani azokat. A pénzintézetek nem halogathatják a biztonsági rendszerek fejlesztését – ellenkező esetben súlyos szankciók várhatók.
3. Célzott vizsgálatok – szigorúbb ellenőrzések
Az MNB saját vizsgálatokat indít, hogy feltárja, mely bankok nem léptek időben a csalásos esetek visszaszorítására. Ahol rendszerszintű hibát találnak, ott bírság és kötelező intézkedés következhet.
4. Törvényi szigorítások – új felelősségi szabályok
A jövőben a bank felelőssé válik a kárért, ha nem alkalmazott megfelelő hitelesítést. Ez új jogi helyzetet teremt, amely minden szereplőt felelősségre vonhatóvá tesz.
5. Felvilágosító kampány indul
A Jegybank célja, hogy az ügyfelek is tudatosabbak legyenek. A kampány során a lakosság egyszerűen érthető útmutatókat kap arról, hogyan ismerhetik fel a kibercsalásokat, és miként védekezhetnek hatékonyan.
Miért van szükség ezekre a lépésekre?
A digitális bankolás ma már mindennapi rutin. De minden egyes kattintás kockázatot is rejt. A kibercsalók egyre kifinomultabb módszerekkel dolgoznak: hamis weboldalak, SMS-ben küldött megtévesztő linkek, ügyfélszolgálatosnak álcázott hívások. Az „Öt csapás” célja, hogy ezt a folyamatot megállítsa – még azelőtt, hogy a kár megtörténne.
Milyen hatása lesz ennek az ügyfelekre?
A felhasználók számára ez nagyobb biztonságot jelent, de több odafigyelést is igényel. A többfaktoros hitelesítés, a gyanús tevékenységek automatikus blokkolása, és az ügyfelek proaktív figyelmeztetése egyaránt a biztonság szolgálatában áll.
A Magyar Nemzeti Bank új stratégiája nemcsak figyelmeztetés, hanem cselekvés. Az „Öt csapás” egyszerre technológiai fejlesztés, jogi reform és edukációs kampány. A cél: biztonságosabb digitális pénzügyi környezet, ahol a kibercsalóknak nincs esélye.