2025. június 7., szombat Névnap: Róbert
Budapest: Napos idő, 15.2°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 403,53 Ft USD: 353,51 Ft
EXKLUZÍV
Keresés Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


Öt csapás a kibercsalók ellen – így védi meg a Jegybank a magyarokat

Megosztás

2025 nyarára a Magyar Nemzeti Bank (MNB) drasztikus lépéseket tesz a digitális csalások megfékezésére. A „kibercsalás” mára nemcsak pénzügyi kockázat, hanem társadalmi probléma is lett. Az új intézkedéscsomag – amely az „Öt csapás” nevet kapta – alapjaiban változtathatja meg a banki biztonsági gyakorlatot Magyarországon.

Mi az az „Öt csapás”?

A Jegybank nem várt tovább. Az elmúlt hónapokban megszaporodtak a csalások, visszaélések és félrevezető banki tranzakciók, amelyek során gyanútlan ügyfelektől milliókat csaltak ki. Az MNB válasza: egy komplex, öt pillérre épülő védekezési rendszer.

1. Valós idejű visszaélésszűrés indul – jön a KVR

Júliustól minden bank köteles csatlakozni a Központi Visszaélésszűrő Rendszerhez (KVR), amely azonnal jelzi, ha egy gyanús tranzakció történik. Ez nemcsak a csalások megelőzését segíti, hanem az ügyfelek kockázatát is jelentősen csökkenti.

2. Kötelezővé válik az ajánlások betartása

A Jegybank eddig csak ajánlásokat tett közzé. Mostantól viszont kötelezően be kell tartani azokat. A pénzintézetek nem halogathatják a biztonsági rendszerek fejlesztését – ellenkező esetben súlyos szankciók várhatók.

3. Célzott vizsgálatok – szigorúbb ellenőrzések

Az MNB saját vizsgálatokat indít, hogy feltárja, mely bankok nem léptek időben a csalásos esetek visszaszorítására. Ahol rendszerszintű hibát találnak, ott bírság és kötelező intézkedés következhet.

4. Törvényi szigorítások – új felelősségi szabályok

A jövőben a bank felelőssé válik a kárért, ha nem alkalmazott megfelelő hitelesítést. Ez új jogi helyzetet teremt, amely minden szereplőt felelősségre vonhatóvá tesz.

5. Felvilágosító kampány indul

A Jegybank célja, hogy az ügyfelek is tudatosabbak legyenek. A kampány során a lakosság egyszerűen érthető útmutatókat kap arról, hogyan ismerhetik fel a kibercsalásokat, és miként védekezhetnek hatékonyan.

Miért van szükség ezekre a lépésekre?

A digitális bankolás ma már mindennapi rutin. De minden egyes kattintás kockázatot is rejt. A kibercsalók egyre kifinomultabb módszerekkel dolgoznak: hamis weboldalak, SMS-ben küldött megtévesztő linkek, ügyfélszolgálatosnak álcázott hívások. Az „Öt csapás” célja, hogy ezt a folyamatot megállítsa – még azelőtt, hogy a kár megtörténne.

Milyen hatása lesz ennek az ügyfelekre?

A felhasználók számára ez nagyobb biztonságot jelent, de több odafigyelést is igényel. A többfaktoros hitelesítés, a gyanús tevékenységek automatikus blokkolása, és az ügyfelek proaktív figyelmeztetése egyaránt a biztonság szolgálatában áll.

A Magyar Nemzeti Bank új stratégiája nemcsak figyelmeztetés, hanem cselekvés. Az „Öt csapás” egyszerre technológiai fejlesztés, jogi reform és edukációs kampány. A cél: biztonságosabb digitális pénzügyi környezet, ahol a kibercsalóknak nincs esélye.

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!