2025. június 7., szombat Névnap: Róbert
Budapest: Napos idő, 31.4°C – részletes időjárásjelentés »
EUR: 403,53 Ft USD: 353,51 Ft
EXKLUZÍV
Keresés Belépés Regisztráció Archívum
Kezdőlap Belföld Külföld Politika Gazdaság Kultúra Tech Mozi StreamZóna Történelmi talányok
ELINDULTUNK!
Köszöntünk titeket az Esti Hírlap online változatában! Az ország egyik legrégebbi napilapja most digitálisan tér vissza – friss hírekkel, háttéranyagokkal és különleges tartalmakkal.


„Ő a Sziget titkos fegyvere” – Így lett Csiszár Virág a világsztárok hazai kulcsembere

Megosztás
„Ő a Sziget titkos fegyvere” – Így lett Csiszár Virág a világsztárok hazai kulcsembere

Hogyan lesz egy tánctársulati szervezőből Európa egyik legmenőbb fesztiváljának nemzetközi booking menedzsere? Csiszár Virág 25 évesen kapta meg a lehetőséget, mára pedig világsztárok sorát hozza el a Szigetre – és gyakran már akkor szerződtet, amikor még csak pár ezren követik a fellépőt.
Készen állsz a kulisszatitkokra, tragédiából született felemelkedésre és a jövő szupersztárjaira? Akkor olvass tovább.

Csiszár Virág nemzetközi booking manager 

 - Mióta dolgozol a Sziget Fesztiválon?
- 2012-ben dolgoztam először, de akkor még csak szezonálisan. Muraközi Péternek segítettem főleg a magyar zenekarok koordinálásában. 2013 óta vagyok a csapat teljes körű tagja.

Hogyan jött, hogy ezt a hatalmas feladatot, aminek most is a főnöke vagy, rád bízták?
- Ez sajnos egy tragédia kapcsán alakult így. Az egyik kollégánk, aki ezzel foglalkozott, autóbalesetben elhunyt pont a nyári szezon kellős közepén két fesztivál között. Hirtelen kellett valami megoldást találni, és én voltam az az ember a csapatban, aki a legközelebb állt hozzá. Nekem voltak meg a kontaktjaim, jártam vele Londonba az ügynökségekhez, úgyhogy ez egy racionális döntésnek számított. Utána meg hozzá kellett nőni a feladathoz. 25 éves voltam, amikor ezt történt, és ez nagyon nagy feladat. Szerettem volna jól teljesíteni, egyrészt őt is büszkévé tenni, másrészt a tulajdonos cégvezetőkre se szerettem volna a szégyent hozni. Igyekeztem a tőlem telhető legjobban teljesíteni, és felnőni a feladathoz.

Kinek újságoltad el először ezt a jelentős változást?
- Nem nagyon emlékszem már rá, de az biztos, hogy a szüleimmel mindig egyeztettem.

Mivel foglalkoztál előtte?
- Az egyetem alatt elkezdtem dolgozni egy tánc társulatnál, ahol szintén a szervezési oldalon dolgoztam. Bár nagyon szerettem azt a munkát, úgy éreztem, hogy a könnyűzene világa közelebb áll hozzám.

Mit tanultál?
- Szabad bölcsésznek tanultam, és utána vizuális kultúrát mester szakon. A könnyűzene mindig érdekelt, négy-öt éves koromban is már könnyű zenei koncertekre jártam a szüleimmel, és utána ez a szerelem megmaradt.

Milyen rálátásod van a külföldi zenei piacra, és hogyan lehet ezt a tudást megszerezni?
- Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a Szigetnek rengeteg külföldi látogatója is van, ezért kötelező is rálátnom a nemzetközi trendekre, főleg azokra a piacokra, ahonnan különösen sok látogató érkezik. Igyekszem ezeket folyamatosan monitorozni. Nyilván vannak segítőink is, olyan kollégák, akik az adott piacokon élnek, dolgoznak és bele látnak az ottani történésekbe. És vannak erre alkalmas online felületek is, ahol tudom ezeket a monitorozni, illetve igyekszem a partnereimtől, az ügynököktől is információkat szerezni. Figyelem a jegy eladásokat egy-egy előadó esetén, illetve, betekintést nyújtanak a nemzetközi trendekbe, főleg az angol, amerikai, holland partnereim, akikkel együtt dolgozom.

Jelentkeznek, vagy te keresed őket?
- Ez teljesen vegyes. Általában ez úgy szokott kinézni, hogy aki nekem nagyon fontos zsákmány, azért általában nekem kell többet harcolni, a feltörekvő zenekarokat, akiket kevésbé ismerünk, őket nyilván az ügynök szeretné eladni a fellépéseknek, fesztiváloknak.

Mire érdemes odafigyelni?
- Például arra, ha egy jelentős ügynökség, kiadó, elkezd támogatni valakit. De én is járok rengeteg fesztiválra, ahol feltörekvő előadókat nézek. Sokkal jobban szeretek magam monitorozni az előadókat élőben, minthogy a youtube-on nézzem őket.

Amikor valakivel szerződést köttök, előírjátok például azt, hogy ne full playback játszanak?
- Nem írunk elő semmit. Az a művészi szabadság része, hogy ki milyen show-val érkezik. Talán nem is lehet elvárás, hogy pl. egy elektronikus zenei produkció kapcsán csak élőben énekeljenek. Sok olyan zenekar van, amelyik zenekar helyett track-re vagy felvett vokálra énekel. Mostanában nem fordult elő, hogy teljes playback legyen. 

Kik azok, akire szerinted nagyon érdemes lesz odafigyelni?
- Például a head line, vagyis a fő fellépő kategóriába az elmúl fél évben került Chappen Roan. A Chicago Lollapalooza fesztiválon a hírek szerint a valaha volt legnagyobb tömeget ő vonzotta. Egy olyan réteget mozgat meg, aminek az elmúlt pár évben nem igazán volt szószólója, egy olyan ikon akire felnéztek volna. Az alternatív pop zenén belül ez egy nagyon komoly újítás volt, és Magyarországon még nem koncertezett.

Melyik zenekaroknak örülsz még nagyon, hogy „megszerezted”?
- Ilyen például Nelly Furtado, aki mögött 25 éves karrier van, de még soha nem járt Magyarországon. Aztán Shawn Mendes, aki minden interjújában elmondja, hogy a 2018-as Sziget óta a mienk a legemlékezetesebb, és alig várja, hogy visszatérjen. Ő egész nyáron csak ezt az egy hétvégi fellépést válallta Európában. Nagyon aktuális Chappel Roan és Charli XCX. A$AP Rocky még soha nem járt Magyarországon, pedig tavaly a kivánságlistáink élén volt. És rengeteg feltörekvő, még kevésbé ismert fellépő jön.

Bóna Márk booking menedzser

Mi az újdonság a te területeden?
- Ami fontos változás, hogy lesznek városrészek, districtek. Ilyen a welcome zóna, a delta district, ami egy elektronikus zenei háromszög, illetve a „Szoho”, ahol két színpad van.  A két színpad a The Buzz és a drop Yard, ezek a főszereplői ennek a területnek de lesz nagyon sok minden más is. Lesz külön egy break helyszín, lesz egy fél cső, ahol gördeszka bemutatók lesznek, meg a közönség is gördeszkázhat. Ott lesz a Joker, ahol a stand-up comedy-sek lépnek fel, meg slam poetrisek. Egyébként ezen az egész területen lesz még rengeteg kis meglepetés is kisebb programokkal, a tetováló szalontól a borbélyokon át a kis kávézóig sok érdekesség. Ez egy városra hajazó kis terület. Megpróbáltuk egy helyre hozni azokat a dolgokat, amik egymás mellett jól megférnek. Mint egy kis városnegyed tudnak működni a szolgáltatások. Lesz emellett zene is, bár ezt nem jó zenei programnak nevezni. Tök jó lenne az egész Szigetet nagyjából egységesen dekorálni. Nagyon sok éve van már a fejünkben, hogy csináljunk olyan zónákat, ahova az ember belép, és tudja hogy hol van.  

Mi az, ami szerinted nagyon különleges azokból a dolgokból, amik hozzád tartoznak?
- A Buzz-on nagyon jó fellépők lesznek, és nagyon szeretjük azt a programot. Egyébként egészen más volt a tervünk. Van egy olyan pont, amikor nem szeretem azt a programot, ahol éppen tartunk, de aztán valahogy mégis jól alakulnak a dolgok. Ez a mázli-faktor. Jelentkezik valaki, akit szerettünk volna, de nem ért rá, és kiderül, hogy mégis ráér.

Töbnyire inkább jelentkeznek, vagy ti kerestek a fellépőket
- Mind a kettő. Van, hogy mi keresünk, de nem érnek rá, nincsenek túrnén, nem tudunk eleget fizetni. Sokan jelentkeznek is, akik közül nagyon szívesen választunk, és a nemzetközi partnereink közül is nagyon sokan ajánlanak zenekarokat. Nagyon-nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy olyan országokból érkezzenek fellépők, amely országokból jön közönség is. A Buzz programok bázisának 80%-a nemzetközi, hogy akár honnan jönnek a világból, őket ez érdekelheti.

Nehéz egy ilyen programot összeállítani?
- Persze, de szerencsémre ez „rám van bízva”. Nagyjából szabad kezett kapok, nem erőltet rám senki semmit. Olyan néha előfordul, hogy ajánlanak zenekarokat egy országból: hogy itt van ez a három- négy zenekar, és akkor meglehet, hogy egy kicsit meg kell erőltetnem magam, hogy ne az én ízlésem legyen mérvadó, mert bár nagyon jó ízlésem van, de előfordul, hogy egy picit ezen túl kell lépni. Van, hogy egy zenekar nagyon menő, és bár nekem nem annyira tetszik, de tudom hogy jó lesz. Idén nálunk több női előadó lesz, ami sok helyen egyébként elvárás, de nálunk nem feltétlenül van így. Nem direkt csináljuk, egyszerűen így sikerült.

- Melyik irányba billeg a mérleg nyelve a magyarok vagy a külföldiek felé?
- Több külföldi fellépőnk van, és sok magyar is. Van egy olyan gondolatmenet, hogy a fesztivál szezon végére a legtöbb magyart már valamelyik fesztiválon megnézték. Ettől függetlenül megpróbáljuk úgy csinálni hogy itt valami különlegesek nyújtsanak, vagy biztosra megyünk, mert tudjuk, hogy sokan lesznek rajta. A dropYard-on viszonylag kevés magyar rapper jött össze, mert a nagy színpadon ott van a Pogány Induló, a Buzz-on a BetonHofi, a Revolut-on a Co Lee. Tehát a nagyok végül is már helyet kaptak valahol. A dropYard-on inkább kisebbek vannak, de azért egész nagyok is. És nemzetközi szinten pedig marha jó program jött össze sok angol rapperrel, ami nekem személyes kedvencem. Egyébként vannak olyan kutatások, amiket át szoktunk nézni. Rákeresek az ajánlott angol rapperre, akit biztos, hogy Hollandiában és Németországban nagyon sokan, akár több tízezren hallgatnak, néznek. Az a közönség pedig nálunk is itt van a Szigeten, tehát biztosak lehetünk benne, hogy sokan lesznek rajta.

A magyar rappereket mennyire fogadják el a külföldi látogatók?
- A Szigeten a közönség fele-fele arányban magyar és külföldi. Ne felejtsük el, hogy a holland látogató megnézi az olasz rapper lányt is. Miért ne nézné meg, hogyha érdekes? Én is hallgatom ezeket a zenéket. Van sok olyan zenekar, aminek nem értjük a szövegét, de utána lehet nézni, hogy kb. miről énekelnek. Van rengeteg olyan fesztivál, ahol ki sem írják egyébként, hogy honnan, melyik országból jön egy zenekar, mert mindegy.

Jenna Jalonen a  Sziget Művészeti- és élményprogramokért felelős vezetője

- Milyen kapcsolatod volt korábban a Szigettel és mit jelent egy ilyen feladat a számodra?
- Nagyon sok mindent. Először előadóként voltam a fesztiválon táncosként, utána darabjaimat is bemutatták a Szigeten. Amikor megérkeztem a csapatba, arra azt szokták mondani, hogy egy organizált káosz az egész, de én inkább azt mondanám, hogy itt van a szivárvány összes színe, de nemcsak azok, hanem annál több is. Igaz, hogy zenei fesztiválról beszélünk, de számomra ez abszolút összművészti fesztivál, amin nívós és elképesztően magas színvonalú eladó művészek, valamint képzőművészek jelentek meg eddig, és remélhetőleg továbbra is meg fognak jelenni társulatok és csapatok. Szóval ez igazából egy ilyen összművészeti ünnep a Szigeten.

Hogyan választod ki a hozzád tartozó művészeket, csoportokat?
- Szerintem mivel egy nagyon színes programról beszélünk, ez nem csak előadó művészet, hanem összevonódások is. Akár utca színházi vagy kisebb-nagyobb produkciókról beszélünk, számomra fontos, hogy olyan programot tudjunk kínálni a Szigeten, ami nem csak a szórakoztatásról szól feltétlenül, hanem olyan produkciókkal, olyan tematikákkal, vagy olyan megközelítésekkel, műveszi formátumokkal dolgozzunk, amik elgondolkoztatnak. Esetleg a néző úgy menjen haza, hogy valamilyen újfajta gondolkodást vagy kérdéseket vethessen fel. Meg az is fontos, hogy ne csak nézőként lássuk ezeket a produkciókat, hanem számomra egy részvételiség is fontos, és ezáltal egy másfajta dimenzióba jutunk az élményszerzésben. Szerintem az eladóművészet vagy a művészet ezt képes nyújtani.

Melyek azok a produkciók vagy dolgok, amikre nagyon büszke vagy, hogy itt meg fogod valósítani?
- Mivel mi nyilván nem egy kulturális intézmény vagyunk, és nem kell elszámolni pályázati pénzekkel, vagy nem kell nekünk egy bizonyos kultúrális programhoz vagy stílushoz tartozni, ezért azt gondolom, hogy a Sziget egy hatalmas játszótér. Így aztán olyan külföldi vagy akár olyan magyar előadókat is hívhatok, akik nem feltétlenül kapnak lehetőséget klasszikus formájú színházakban.

Mik tartoznak még hozzád?
- Hozzám tartozik a Magic Mirror és az ArtGarden. Visszatér hozzánk a TEDx Budapest, az Impact Island és az XS-Land, ami fizikai, mentális vagy társadalmilag hátrányos helyzetű csoportokkal dolgozik. Van sport is, vagyis mindenféle program, ami nem csak előadóművészekről, nem csak klasszikus értelemben az előadásokról szól.

Mennyire látod át a nemzetközi porondot, a nemzetközi piacot?
- Eléggé. Hál' Istennek volt tapasztalatom, lehetőségem. Elég sokat turnéztam magam is előadóként, rendezőként és korográfusként, és elég sok fesztivált látogattam Európában és Ázsiában. Így a nemzetközi kapcsolathálóm elég szélesre nyúlik és folyamatosan tovább szövődik. Fontos számomra, hogy nézelődjek, ismerkedjek. Tegyem magamat olyan helyzetbe, ami nem feltétlenül a komfortzónámon belüli. Olyan szemmel nézem a produkciókat, ami nem feltétlenül csak és kizárólag az én személyes ízlésem szerinti, hanem hogy ezek a dolgok hogyan tudnak integrálódni a Szigetnek egész összképébe.

Jelentkeznek nálad, vagy te keresed őket?
- Is, is. Ez változó. Nagyon sok jelentkezést kapunk, de elég sokat válogatunk mi is. Pár napja tettünk ki egy nyílt felhívást a magyar előadó művészek és képzőművészek számára, ahova tudnak jelentkezni. Erre a felhívásra is több, mint nyolcvan produkció érkezett hozzám. Ez egy nagy válogatási procedúra lesz. Nagyon izgalmas projektek és felvetések kerülnek elő.

Egyedül döntesz
- Nem, de úgy mondanám, hogy a piramis csúcsán én vagyok. Nagyon sokat számítanak a kollégáim, sokat számít a partner intézményekben dolgozó emberek véleménye, meg az is, hogy milyen művészeti tendenciák, stílusok vannak most Európában vagy a világon.

Kádár Tamás a Sziget főszervezője

Mennyi lesz most a jegy és mennyi lesz a heti jegy?
- Különböző jegyárfordulók vannak és jegyársávok. A napi jegy 20.000 forintról indul, és ahogy fogy, úgy emelkedik 25-26-27.000 Ft környékére. A kapubam már kimondottan drága lesz. De nem csak ezért mondjuk, hogy érdemes időben megvenni, hanem azért is, mert nagyon gyorsan fogy.

Van-e limit, hogy hányan lehetnek a Szigeten?
- Naponta a dolgozókkal együtt 95.000 ember fér be a Szigetre. Számítunk olyan napra, hogy telt ház lesz, akár több napon is. Ez a bérletek és a napijegyek együtteséből adódik. Jelen pillanatban a csütörtöki napra adtuk el a legtöbb napijegyet tehát ott ez már esélyes.

Mennyibe kerül a bérlet?
- Ebből három féle van. A hatnapos bérletből van egy úgynevezett u21-es, kvázi diák bérletünk, ez 70 valahány ezerről indul, és szerintem még mindig százezer forint körül van. A teljes áru bérlet körülbelül 100.000 forintról indult és most talán 150 körül van, de tippelgetek, mert különböző jegyársávok vannak. És vannak a VIP jegyeink, amik nyilván ennél drágábbak.

Hogyan saccoljátok külföldiek vagy magyarok lesznek többen?
- Most valószínüleg a magyarok. Ahogy látjuk a jegyfogyásokat, soha ennyi magyar nem vett még ennyi jegyet.

A korosztály megoszlásról lehet valamit tudni?
- A Szigeten az átlagéletkor 23-24 szokott lenni, és ez nem változik. Ez az, ami nem változik, legfeljebb, mi öregszünk. A látogatók átlagéletkora konstanstnak tűnik, csak cserélődik. Ez a huszonévesek fesztiválja.
- Van egy érdekes dolog, ami szerintem újdonság, ez a „vidd haza a sátrad”.
- Minden évben renegeteg szemétként végző sátrat hagynak itt a fesztivál után. Azért, hogy ezt hatékonyan minimalizáljuk, egy depozit-rendszert dolgoztunk ki “ne-hagyj-hátra-sátrat” Kauciós Jegy néven. A látogató, aki sátorral érkezik a fesztiválra, kiváltja a kauciós jegyet, amit akkor kap vissza, ha a sátrával együtt távozik.

Mekkora felelősség a Sziget „főnökének” lenni?
- Tizennégy éve csinálom, most már kezdem megszokni. Mindig azon aggódunk, hogy a vendégeink biztonságban legyenek, Nekünk egy nagyon fontos visszaigazolás, hogy az összes közvélemény kutatás alapján, amit elvégzünk, az jön vissza, hogy ez egy „safe space”, egy biztonságos környezet. Vagyis óriási felelősség, hogy ne legyen baleset, ne legyen pánik, ne legyen bármilyen olyan sérülés, amire egy fesztiválon akárhogy is, de előfordulhat. Egy telt házas napon körülbelül Szombathely méretű nagyváros a Sziget, csak az átlagéletkor más. Márpedig minden városban vannak balesetek, vannak problémák. Itt azt gondolom hogy ez a legnehezebb, ez a legnagyobb felelősség, hogy ezt a minimumra redukáljuk.

A következő évre a felkészülés a Sziget zárásától indul?
- Már előbb, már most 26-ban is gondolkodunk. A fellépők megkeresése már elkezdődik.

Neked mekkora beleszólásodat van abba, hogy kik jöjjenek? Te vagy a fő elbíráló, vagy ez ki van osztva?
- Szerencsére nem. Én egy csomó fellépőt nem ismerek. Ez egy szakma, amit a nálam 20-25 évvel fiatalabbak csinálnak. Azt elvárni, hogy egy velem egyidős ember mondja meg az ízlését egy huszonpár éves közönségnek, az szerintem butaság. Van beleszólásom, de hogy úgy mondjam, én inkább az üzleti szempontokat hozom ebbe a dologba. Csiszár Virág kolléganőm kitűnően tudja felmérni, hogy körülbelül ki az, aki mire fellép a Szigeten, olyan sztár lesz, olyan név lesz, akire ugranak a fiatalok.

- Ki az az előadó, vagy melyik az a zenekar, akiről azt mondtad, hogy nagyon jó, hogy megszereztük?
- Idén ilyenből több is van. Nagyon jó lett a program a nagy színpadon. Azt godolom, hogy az Anyma show, a szombati záró produkció nagyon izgalmas dolog lesz. A látvány világ is, meg az egész vizuál egészen különleges. Chappell Roan, aki az utolsó napi headliner, egy olyan fellépő, aki  nagyon friss, szerintem senki nem látta még élőben, és elképesztő karrier íve van. Mint egy rakéta, úgy ível felfelé a karrierje.

Könnyű volt megszerezni?
- Nem. Én nem csinálnám azt, amit Virág.
- Egy kis történetet hadd meséljek el, ami igazolja az előbb elmondottakat. Amikor a Chumbawamba először jött a Szigetre, még az volt a szokás, hogy a zenekarokkal lehetett interjút csinálni. A zenekar teljesen ismeretlen volt, nem a főműsoridőben lépett színpadra, és én voltam az egyedüli, aki interjút készített velük. A következő évben kijöttek a Thubthumping számukkal, ami bombaként robbant a slágerlistákon, megint jöttek, de akkor már sztárként, záróprodukció voltak a fellépésük napján. Akkor már mindenki szeretett volna interjút velük. Amikor leültünk egymással szembe, egy nagy nevetős helló lett az első reakciónk.
- Hát igen, ezért mondom, hogy a Chappell Roan is egy ilyen jó sztorí, mert mire ideér, addigra tényleg világsztár lesz. Amikor sok hónappal ezelőtt „lebookolta” Virág, akkor tudnia kellett, hogy ki fog „odaérni”. Előfordul, hogy egy év van a fellépés és a booking között. Ahogy mondtam már most ’26-ra készülünk, nehéz kiszámolni, hogy másfél év múlva ki lesz a pályájának a zenitjén.

Van kedvenced?
- Persze, de ő nem lép fel….

- A magyarokat mennyire preferáljátok?
- Próbálunk minél több magyar zenekart felléptetni, és talán nincs magyar fesztivál, ahol több hazai fellépő lenne. Az a koncepciónk, hogy minden színpadon legyen magyar fellépő. Azt gondolom, hogy legalább kétszáz magyar fellépő lesz. 

Mi az, ami nagyon különleges lesz?
- Azt gondolom, hogy a látványvilág. Más lesz a Szigeten bóklászni, mint korábban.

A cirkuszra és a színházra mennyire van „kereslet”?
- Mindkettőre nagy. A cirkusznál persze nem oroszlánosra kell gondolni. A sátruk majdnem 1000 fős befogadású. Minden nap több előadás van, és ezek mindig majdnem teltházasok. Van utcaszínház, tánszínház és hagyományos is. Nem szeretnénk a magas kultúrát elengedni a Szigetről.  Ez egy kulturális fesztivál, nem csak zenei. A napi jegyes is, ha korábban érkezik, ne csak a fő fellépőt nézze meg, kapjon ilyen élményt is. 

Megosztás
Link sikeresen kimásolva!